Denne uken samler DHL tusen kunder og samarbeidspartnere til
et globalt toppmøte i Valencia – Europas grønne hovedstad 2024 – med en felles
agenda å finne gode løsninger for å gjøre logistikken bærekraftig.
– Dette er folk som aldri treffer hverandre, men som jobber
med bærekraft på hver sin kant. Ved å samle dem her håper vi at de kan komme
frem til nye spennende løsninger, sammen og sammen med oss, sier Chief
Commercial Officer i DHL og Head of Customer Soutions and Innovation (CSI),
Katja Busch i et intervju med AT.no før DHLs globale møte sparker skikkelig i gang i
solfylte Valencia.
– Dette er en mulighet for samfunnsbygging, og vi er glade
for å være de som skal tilrettelegge for dette toppmøtet, samarbeid er et must
for å oppnå fremgang. Vi skylder fremtidige generasjoner å foreta dristige
handlinger og forplikte oss til å beskytte planeten vår nå, legger hun til.
Annonse
Det globale toppmøtet gir også Deutsche Post DHL Group
(DPDHL) et forum for å oppdatere interessenter om fremdriften i deres
bærekraftsstrategi med nøkkeltemaene elektrifisering, bærekraftig flydrivstoff
(SAF), karbonnøytrale bygninger og alternative grønne tjenester.
– Ved å prioritere renere, grønnere logistikk og samarbeide,
tror jeg virkelig at vi kan drive meningsfull fremgang mot å oppnå bærekraftige
forsyningskjeder, sier Busch.
Lanserte bærekraftsplan i 2017
På pressetreffet før toppmøtet benyttet DHL selvsagt
anledningen til å fortelle om alt det gigantiske logistikkselskapet gjør i
bærekraftens tjeneste.
Med lanseringen i mars 2017 av DHLs forpliktelse om
nettonullutslipp innen 2050, har konsernet allerede oppnådd betydelige
milepæler mot dette målet, opplyses det. Konsernet er i forkant av
elektrifisering etter å ha introdusert over 30.000 e-kjøretøyer i sin
transportflåte over hele verden, og har bestilt opptil 12 helelektriske
fraktfly. I fjor sikret konsernet seg også over 830 millioner liter SAF
(Sustainable Air Fuel) frem til 2026.
– Siden kunngjøringen av vår bærekraftsstrategi i mars 2021,
har vi allerede gjort betydelige fremskritt på vår reise mot en mer bærekraftig
fremtid, som utplassering av elektriske kjøretøy, kjøp av SAF, transformasjon
og bygging av karbonnøytrale bygninger, og utvidelsen av nye grønne tjenester,
sier Yin Zou, Executive Vice president for Corporate Development i DPDHL.
– Selv om vi er stolte over den raske fremgangen vi har
gjort, er vi fortsatt dedikerte til å utforske nye teknologier og partnerskap
for å skape momentum til å drive den grønne agendaen fremover, legger han til.
GoGreen Dashboard
I Valencia har DHL også lansert sitt nye GoGreen Dashboard,
en sømløs løsning for utslippsrapportering for DP DHLs store tverrdivisjonelle
kunder, som gir åpenhet i henhold til anerkjente industristandarder som GLEC
Framework eller nylig publiserte ISO 14083. Løsningen gjør det mulig for kunder
å raskt og enkelt se karbonutslipp for alle konsernets forretningsenheter
gjennom en enkelt tilpassbar plattform som er gratis for GoGreen-kundene. Dette
grensesnittet eliminerer behov for å få tilgang til flere systemer og
rapporter, noe som gir rapporteringsprosessen mer effektiv og strømlinjeformet,
som igjen fører til bedre informert beslutningstaking. Verktøyet vil først bli
rullet ut til de første topp 100 tverrdivisjonelle kundene med den hensikt å
utvide omfanget senere i år, opplyser DHL.