Denne artikkelen ble publisert for over 2 år siden.
Annonse
Planen var å holde en skikkelig storslagen markering av den store «utbeltingen» av batterigravere som Pon selv bygger om ved hovedanlegget på Berger nord for Oslo. Smittesituasjonen gjorde at den norske Caterpillar-forhandleren måtte droppe massemønstring av mennesker, men markering ble det likevel!
10 maskiner i rekke
Dagen før anleggspressen ble invitert til å få en gjennomgang, og senere én og én kunde fikk sine gjennomganger, beltet Pon-ansatte alle maskinene ut til parkeringsplassen og tok bilder og video av det 10 maskiner lange toget.
Annonse
Totalt er det åtte kunder som skal ha de 10 maskinene: Kjeldaas, NCC, Veflen, Becker, Skanska, Norsk Saneringsservice, NRC og Pon Rental (tre maskiner). Kjeldaas’ maskin og én av maskinene til Pon Rental er Z Line 320 (25 tonn), mens de øvrige er Z Line 310 (12 tonn). Faktisk er disse de første batterielektriske 310-maskinene som leveres til kunder.
Tre år og en evighet
Mye har skjedd siden Pons adm. direktør Erik Sollerud 22. januar 2018 lanserte satsingen på å bygge om Caterpillar-maskiner i Norge og levere dem som Z Line-maskiner på batteri til norske kunder. Han sa da at han trodde det var mulig å redusere utslippet i norsk anleggsbransje med 40%.
- Det tror jeg fortsatt, men vi må jobbe sammen. Vi leverandører, entreprenørene og oppdragsgiverne. Sistnevnte er en meget viktig faktor. I tillegg hadde ikke dette vært mulig uten støtte fra Enova, sier Sollerud.
Det har også skjedd veldig mye hos Pon etter satsingen som mange måtte trekke på smilebåndet av (og noen kanskje gjør det fortsatt). Fra man startet internt å snakke om dette i 2016, til i dag å ha et produksjonsapparat som klarer 6-10 maskiner i måneden, eller mellom 100 og 120 i året, har det skjedd mye. Nå er det spesialansatte i eget team som kun driver med Z-Line. Maskinene har også vært gjennom stor utvikling.
Utviklingen
Pon valgte å gå for en høyvolt-løsning (800V), og i begynnelsen var det begrenset utvalg av komponenter. I dag er det masse å velge mellom ettersom en rekke biler har valgt samme vei videre. I starten «gikk man for» luftkjølte batterier. Dette var ikke smart når det var det det kaldeste eller varmeste, og man gikk i stedet over til væskekjølte.
På prototypen satt en innebygd lader med 43 kW maks ladeytelse. Neste generasjon fikk on-board hurtiglader med justerbar effekt inntil 150 kW ladeeffekt (400 VAC). På den nyeste generasjonen 310 og 320 Next Gen, er det innebygd lader med 21 kW ladeeffekt og 43 kW som opsjon på 310, og innebygd lader med 43 kW ladeeffekt og 60 kW som opsjon på 320.
Batteriene har høyere energitetthet og det er forbedret forvarmer/kjøling av batteriene som skal øke driftstiden. Maskinene kan hurtiglades med ekstern CCS2-hurtiglader, og de kan også kjøres med kabel tilkoblet der det er mulig. Batteriene hurtiglades fra 10%-80% på 80 minutter.
Sikker på driftstid
- Det vi har fått bekreftet underveis, er at batterikapasiteten er på 6-8 timer i normal drift og 5-6 timer i hard jobb, sier Sollerud.
Pon-sjefen sier videre at de vil fortsette å bygge store beltegravere, og at nedre grense settes på 10 tonn.
- Caterpillar vil komme med mindre maskiner på batteri, både minigravere og 906-hjullasteren på ca. 6 tonn som de viste prototypen på sist gang det var Bauma. Vi kommer også til å holde oss til beltegravere. Vi har vurdert hjulgravere også, men vi det har vurdert det slik at veldig mye av batterikapasiteten går til å flytte maskinen, sier Sollerud.
Han tror for øvrig at Norge og norske kunder vil spille en rolle i å teste ut kommende batterimaskiner fra Caterpillar. Dette på grunn av erfaringen til Pon i Norge på elektriske maskiner, og at norske entreprenører etter hvert har begynt å få en del erfaring med elektriske maskiner.
- Vi har vært veldig tydelige overfor Caterpillar på at vi ønsker å være med på den testingen. Trolig kommer det maskiner i 2022, sier Sollerud.
Z Line-maskinene
Z-Line 310:
12 tonn
150 kWt installert, standardisierte moduler på 75 kwt
Innebygd lader med 21 kW ladeeffekt og 43 kW som opsjon
Kan hurtiglades via ekstern CCS2 hurtiglader
Lades fra 10-80% på 80 minutter
Driftstid 6-8 timer mellom hver ladning
Rekkevidde 7,5 meter
Inverterstyrt el-motor IP67 på 50 kW
.
Z-Line 320:
25 tonn
Z Line 310
12 tonn
300 kWt installert, samme energimengde som på F serie med minimal endring av maskinens eksteriør
Innebygd lader med 43 kW ladeeffekt og 60 kW som opsjon