På E6-strekningen mellom Storhove i Lillehammer og Hunderfossen i Øyer skal det bygges 9,6 kilometer med firefelts motorvei, inkludert ny toløpstunnel på ca. 2,6 kilometer forbi Fåberg. Bildet viser eksisterende vei ved Ensby.Foto: Nye Veier
2020: ingen kvalifiserte tilbud, 2021: ingen ville skrive kontrakt, 2022: nytt forsøk
Nytt forsøk på stor E6-kontrakt det har vært problematisk å få gjennomført.
Denne artikkelen ble publisert for over 2 år siden.
Annonse
Fem grupperinger av entreprenører og rådgivere er nå i juni prekvalifisert til å levere tilbud og konkurrere om å bygge ny E6 Storhove – Øyer i Innlandet.
E6 Storhove – Øyer er en del av strekningen E6 Moelv – Øyer. Prosjektet er ca. 9,6 km langt og har en kunngjort verdi på 1,7 milliarder kroner.
Dette er tredje gang E6-strekningen er lyst ut, og tredje gang fem er prekvalifisert.
De fem grupperingene som skal konkurrere om entreprisen denne gangen, er:
- Byggestart 2023
Kontraktsarbeidet omfatter totalentreprise på prosjektering, bygging av og garantiansvar for ny motorvei på E6 mellom Storhove og Øyer.
Halvparten av strekningen skal bestå av ny firefelts motorvei – inkludert tunnel på ca. 2,7 km, mens den andre halvparten er breddeutvidelse og utbedring av eksisterende vei.
- Med fem prekvalifiserte, er vi sikret god konkurranse når tilbudsfasen nå starter. Det er både store norske entreprenører, samt en mellomstor norsk entreprenør med, sistnevnte i arbeidsfellesskap med en utenlandsk entreprenør, med i konkurransen. I tillegg er det en stor utenlandsk entreprenør med. Alle har inngått allianser med kjente norske rådgivende selskaper, sier Nye Veiers direktør for kontakt og marked, Bjørn Børseth.
Nye Veier skriver det er ventet at valg av entreprenør skjer i løpet av 2022, mens byggestart er estimert til våren 2023