OVERREKKELSE: Espen Bardoff i Høyde Teknikk A/S gratuleres med en ny maskin av selger David Lindberg hos Gantic AS.

28-meters elektrisk bomlift

FØRSTE: Nylig ble den første fullelektriske Zoomlion ZT26JE overlevert til Høyde Teknikk A/S i Kristiansand.

Publisert

Denne artikkelen ble publisert for over 2 år siden.

AVREISE: Zoomlion ZT26JE klar for avreise til Høyde Teknikk A/S i Kristiansand.

Maskinen kommer i to versjoner. Den som nå er overlevert, har en arbeidshøyde på 28,7 meter og veier 17,9 tonn. Den andre varianten har en arbeidshøyde på 24,2 meter og en egenvekt på 13,2 tonn. Bortsett fra dette skal egenskapene til liftene være identiske.

De nye Lithium-Ion batteriene har gjennomgått en rekke sikkerhetstester, og de har innebygd BMS (batteri-overvåkningssystem) som kontinuerlig overvåker batteriets tilstand. Batteriene er for øvrig bygd inn i en stålcontainer. Maskinen har ved hjelp av den innebygde laderegulatoren også stor fleksibilitet når det kommer til lading, og den kan lades med nær sagt alle ulike støpsler og ampere. Fra 10-ampere 1-fas til 32 ampere 3-fas. Med en 16 ampers 1-fas vil ladetiden fra 0-100% ta ca. 12 timer og med en 32 amp 3-fas tar det ca. 7 timer å lade den opp. En annen finesse med batteristyresystemet er at når batteriet viser 0% er det faktisk 20% igjen, dette for å spare batteriet som har 5 års garanti. Et fulladet batteri skal holde til 24-26 timers drift.

Rekkevidde

Sideveis har liften en rekkevidde på 22,1 meter med en plattformkapasitet på 300 kilo. Ved 20 meter er kapasiteten på 450 kilo.

Den terrenggående maskinen har ved hjelp av to motorer drift på alle fire hjulene. Den kan klatre hele 45 prosents stigning og kjørehastigheten er 5,5 km/t. Maskinen har også en kontinuerlig sving på 360 grader.

Maskinen er rundt kr. 100.000, - dyrere enn en tilsvarende maskin med dieselmotor. Det er også mulig å søke Enova om støtte på mellom 40 og 50% av merkostnadene dersom man kan dokumentere en årlig besparelse på 10.000 liter diesel. Importøren forventer at innen fem år vil batterielektriske lifter være rimeligere enn med dieseldrift.

Første kunden

Espen Bardoff i Høyde Teknikk A/S i Kristiansand forteller at maskinen er blitt godt mottatt hos de kundene som har hatt mulighet til å prøve den. Blant annet fremhever han at de fleksible lademulighetene gjør at den kan benyttes av nær sagt alle typer kunder og på alle byggeplasser som har strøm.

Han forteller også at det er bra at det nå kommer flere terrenggående maskiner med elektriske drivlinjer fra flere ulike leverandører. Hos Høyde Teknikk begynner de elektriske maskinene nemlig å gjøre seg gjeldende og mellom 15 og 20 % av maskinparken består nå av elektriske maskiner.

Powered by Labrador CMS