
Hybrid Sisu lanseres tidlig i 2018
KARJAA, FINLAND (AT.no): Sisu skal spare kunden for mye drivstoff når den hybride drivlinjen blir lansert 1. kvartal 2018.
Denne artikkelen ble publisert for over 5 år siden.
Finnene har ofte en annerledes tilnærming til ting, og Sisu er intet unntak. For det første går produktutviklingen i et meget hurtig tempo og med en større grad av samarbeid med skoler og andre finske produsenter.
Det gjør at denne lille produsenten av lastebiler ofte er tidlig ute med å utvikle nye og spennende produkter.
Etter at selskapet for snart 10 år siden begynte å kjøpe hytter og drivlinjer fra Mercedes- Benz, spøkes det gjerne med at de er lastebilbransjens svar på AMG.
Samtidig forsikrer de oss om at Mercedes-Benz har fulgt prosessen med utviklingen av hybridløsningen meget tett og at de samarbeider godt med tyskerne.
Rask utvikling
Selv om de har pratet om hybrid-løsninger siden 2009, var det først sommeren 2016 selve prosjekteringen startet.
Finansieringen er delvis gjort av Tekes (Finlands svar på Innovasjon Norge), mens mye at testingen og videreutviklingen er skjedd i samarbeid med Oulu-universitetet.
Første prototype ble vist under en finsk lastebilmesse på forsommeren 2017, og testingen har foregått siden april samme år. I juli ble det besluttet å sette produktet i produksjon.
Salgsstart vil være i første kvartal 2018.
Uten batterier
Sentralt i hybridløsningen er energilagringen. Her har Sisu valgt en løsning med superkapasitorer i stedet for batterier. Denne løsningen er både lettere og kan lagre strøm raskere enn et batteri.
Superkapasitorene kan også lades opp en million ganger, men bakdelen er at de, i hvert fall foreløpig, er meget dyre.
Selve elektromotoren kommer fra Finske Visedo, mens kontrollfunksjoner og skjerm kommer fra nok en finsk samarbeidspartner, Exertus.
Løsningen installeres som et tillegg i drivlinjen til Sisu Polar lastebilene, noe som gjør at implementeringen er meget enkel.
Den monteres serielt, men benyttes som en parallell hybrid løsning. Det betyr at selve elektromotoren sitter mellom motor og clutch, men at kraften kan gå tvers gjennom elektromotoren dersom det ikke er behov for den, eller føreren kan trykke inn clutchen og på den måten la kun elektromotoren jobbe.
Drivstoff-reduksjonen er avhengig av typen kjøring bilen går i, men fra 10-30% er det det regnes med når bilen blir satt i produksjon.
Les mer om (og se flere bilder av) den nye hybride Sisu-lastebilen i Anlegg&Transport nr. 11, 2017.
STILLING LEDIG:
-
Prosjektleder
Anlegg Øst Entreprenør
-
Bulkoperatør
AUSTIN NORGE AS
-
Mekaniker
Beck Maskin AS
-
Anleggsmaskinfører
A&B Andreassen Maskin as
-
Kategorisjef John Deere skurtreskere, finsnittere og redskap
Felleskjøpet
-
Produktsjef John Deere traktor
Felleskjøpet
-
Bas | Formann
Kolnes Maskin AS
-
Gravemaskinfører | Grunnarbeider
Kolnes Maskin AS
-
Vil du selge Valtra og andre ledende merkevarer hos Akershus Traktor?
Akershus Traktor as. Avdeling Vinstra
-
Nasjonal salgssjef Anlegg, Industri og Landbruk
BestDrive Norway AS