T. E. Kjersem og Oddgeir Anundsen (t.v) og J. H. Egeland og H. Thorsby i Statens vegvesen. Foto: Kjell Wold

Stor tunnelkontrakt på rv. 23

Statens vegvesen Region sør skrev 4. januar kontrakt med firmaet One Nordic Kraftmontasje AS om rehabilitering av tre tunneler på rv. 23 i Buskerud.

Denne artikkelen ble publisert for over 5 år siden.

Entreprenøren fra Vestnes i Møre og Romsdal skal det neste drøye halvåret rehabilitere tre tunneler på rv. 23 i henholdsvis Røyken og Hurum kommuner i Buskerud.

3,6 kilometer tunnel

Kontrakten er på 78,8 millioner kroner og omfatter hovedsakelig elektroarbeider i Elgskauåstunnelen, Stampleinåstunnelen og Merraskottunnelen.

Førstnevnte tunnel er på 2,6 kilometer og ligger i Røyken kommune. Stampleinåstunnelen og Merraskottunnelen er på henholdsvis 400 og 600 meter og ligger ved Sætre i Hurum kommune.

Mest kvelds- og  nattarbeid

Elektorarbeidene og øvrige arbeider inne i tunnelene skal kun foregå på kvelds- og nattetid mellom klokken 19.00 og 6.00. Når arbeidene er i gang i løpet av februar vil det frem mot april bli en del arbeid utenfor tunnelene. Disse vil pågå på dagtid og i liten grad berøre trafikken.

Men fra april og frem til oktober blir det omfattende tunnelarbeider, som gjør at rv. 23 stenges og trafikken blir ledet på det lokale fylkesvegnettet via Åros og Sætre på kvelds- og nattetid.

Ferdig november 2018

Kontrakten forutsetter imidlertid at arbeidene med de to første tunnelene i Hurum skal være ferdig til sommerferien. Elgskauåstunnelen som ligger i Røyken vil være ferdig utbedret i løpet av november 2018.

Powered by Labrador CMS