Bells nye 60 tonns dumper
Sørafrikanske Bell fytter grensen for rammestyrte dumpere.
Denne artikkelen ble publisert for over 5 år siden.
Bell har i mange år vært ensom svale og «konge på haugen» som produsent og leverandør av rammestyrte dumpere (ADT) i 50-tonnsklassen. Med lansering av 60-tonneren B60E på Bauma i april flytter Bell nok en gang ADT-grensen oppover.
Volvo presser Bell med varsel om lansering av en ny rammestyrt 55- eller 60-tonns dumper på Bauma. Hos Doosan i Molde står det fortsatt lagret en 50-tonns Moxy prototype, men ingen signaler tyder på at den kommer ut i markedet.
Uansett: Nå rykker Bell fra.
Gruvedumper
Bells B60E presenteres som et alternativ til tradisjonelle 60-tonns stive trucker, også for bruk i gruver. ADT-konseptets store fordel er fremkommelighet og kjøreegenskaper som gjør at dumperen kan benyttes under alle slags værforhold og i terrenget. Tipptrucker må melde pass når det blir for glatt, sølete eller humpete.
Utvikling- og testperioden av B60E har pågått gjennom flere år, noe Bell har vært helt åpen på. Bell har ypperlige testmuligheter og forhold i Sør-Afrika med omfattende gruvevirksomhet. Den nye 60-tonneren er hittil, uten unntak, knyttet til testing og prøvekjøring en rekke steder i hjemmemarkedet.
Vist på Bauma Africa
Allerede i 2013 ble første generasjon av 60-tonneren med betegnelsen B60D vist på Bauma Africa.
- Nå er denne maskinen videreforedlet, og har en helt annen konstruksjon og design enn på en tradisjonell rammestyrt dumper. Maskinen vårt svar på et økende behov hos entreprenørene for en dumper i 60-tonnsklassen, sier produktsjef Tristan du Pisanie.
- Ved å kombinere ADT-konseptet slik vi kjenner det med en singel bakaksel, kan vi presentere en unik maskinkonfigurasjon med 4x4-drift, rammestyring og hjulstyring samlet, og som også har mulighet for å ha alle fire drivhjul på bakken samtidig med full trekkraft på alle hjul. Dette gir vår 60-tonns dumper større off-roadkapasitet enn det en stiv truck kan oppvise. Med B60E har Bell flyttet utviklingen et steg videre, sier produktsjef Pisanie.
Mercedes-Benz/MTU-motor
Bells har valgt siste generasjons motor fra Mercedes-Benz, optimert av MTU for kjøring i terrenget. Akslene er fra tyske Kessler.
Planene er at Bells pre-produserte B60E-dumpere også vil bli satt i drift i Europa og Nord-Amerika før sørafrikanerne starter full produksjon og markedsføring tidlig 2017.
STILLING LEDIG:
-
Isachsen Anlegg AS søker stikningsingeniør
Vi ser etter deg som er klar for nye utfordringer på prosjekter innen vei, VA og infrastruktur på Østlandet!
-
Isachsen Anlegg AS søker anleggsleder
Vil du være med å ha ansvaret for drift og produksjon på anleggsprosjekter innen vei, VA og infrastruktur?
-
Entrack søker mekanikere til avd. Møre og Romsdal / Sunnfjord
Mekaniker på jakt etter nye utfordringer? Se her!
-
Agaia søker lærlinger
Vi søker lærlinger som vil utvikle seg i et miljø der teori møter praksis!?
-
Isachsen Anlegg AS søker BIM-teknikker
Er DU den vi ser etter?
-
Franzefoss Pukk AS (FPU) Anlegg Steinskogen søker operatør/mekaniker
Vi søker ny operatør/mekaniker til knuseverk
-
Beck Maskin AS søker mekaniker
Vi søker servicemekanikere/montører
-
Hæhre Entreprenør AS søker anleggsleder
Er du en erfaren prosjekt- eller anleggsleder? Bli med i Hæhres betonggjeng!
-
Engcon Norway AS søker selger/produktveileder/ordremottaker
Er DU vår nye kollega?
-
Hæhre Entreprenør AS søker kontraktsleder
Er DU vår nye kontraktsleder?