
Cats viktigste lansering på flere tiår
MALAGA (AT.no): Caterpillar har i disse dager sin viktigste lansering av nye gravemaskiner på flere tiår.
Denne artikkelen ble publisert for over 5 år siden.
Ikke siden 1992, da 300-serien ble introdusert, har verdens største produsent av anleggsmaskiner hatt en viktigere produktlansering for gravemaskinene.
Dropper bokstav bak nummeret
Caterpillar forenkler gravemaskinlinjen sin betydelig med to produktlinjer. GC-serien står for general construction, mens den mer avanserte linjen ikke har benevnelse bak modellserien.
Cat går også bort fra bokstav bak serien, og nå vil altså maskinene hete f.eks Cat 320. Eneste tillegget er om maskinen er en GC-variant, XE-variant for eksempel.
Tusenvis å spare
GC-serien er utviklet med tanke på oppgaver som ikke krever full kraft fra motoren. Derfor kommer denne serien bedre ut i drivstoffmålingene enn 320-maskinen. En sammenligning Cat viste under presentasjonen, målt utfra en dieselpris på 0,9 $ literen i arbeid over syv år og 1200 timer i året.
Når en Cat 320F (dagens maskin) har drivstoffkostnader på 72.900$, vil Cat 320 ha 57.240$ og 320GC 49.680$.
Besparelsene på de nye maskinene er altså 15.660$ på 320 og 23.220$ på GC-modellen, ifølge Cats beregninger.
Cat går ut med at forbruket skal reduseres med opptil 25%, og påpeker at der en Cat320F bruker 15-17 liter i timen, vil en 320 bruke 11-12 liter i timen.
Drivstoffbesparelsene kommer ved hjelp av ny software med ny og smart hjerne i maskinen, nye hydraulikkpumper, nye elektriskhydrauliske ventiler og nytt elektronisk styrt kjølesystem.
Mer effektiv - redusert vedlikehold
Cat sier at maskinene også vil være opptil 45% mer effektive. Dette gjelder spesielt maskinene uten GC bak modellbetegnelsen, ettersom GC er enklere utgaver. Effekten hentes spesielt med økt implementering av Assist-systemer som den observante leser vil huske at Anlegg&Transport tidligere har rapportert om.
Her får føreren hjelp til å holde rett dybde, hellingsgrad, vektsystemer og hjelp til å stille opp maskinen slik at svingen under lasting blir optimal.
Integrert 2D finnes, og valgmulighet for 3D-maskinstyring finnes også.
Cat går også ut med at vedlikeholdskostnadene reduseres med 15%. Lengre serviceintervaller, ingen egen servokrets - for å spare filter og pumper, nye luftfiltere for motoren og nye hydraulikkfiltere og mindre hydraulikkolje i maskinen. All daglig service utføres fra bakkenivå.
Færre plattformer og hyttevarianter
Én stor endring på de nye produktlinjene, er at disse er sterkt forenklet. For eksempel har Cat gått fra 28 «plattformer» i gravemaskinene til tolv. Eksempel på en plattform er hydraulikksystemet.
Videre kommer Cat med kun 3 hytter for hele gravemaskinserien i fremtiden. Idag kommer det 16 ulike hytter. Antallet luftfiltervarianter reduseres fra 15 til 4 for hele gravemaskinserien.
De første modellene vil være klare for markedet etter Vei og Anlegg i mai 2018, og foreløpig er det 320GC, 320 og 323 i 20-tonnsklassen som lanseres.
Planen er at hele graverprogrammet skal overføres til de nye produktlinjene. Når de neste maskinene kommer, og hvilke modeller dette vil gjelde, er ikke kjent for offentligheten ennå.
STILLING LEDIG:
-
Maskinførere NLBO
Peab Anlegg
-
Anleggsrørlegger Ny Lufthavn Bodø
Peab Anlegg
-
Grunnarbeidere
Hæhre Entreprenør AS
-
ADK Rørlegger
Hæhre Entreprenør AS
-
Anleggsleder/prosjektleder
Ottar Bergersen & Sønner AS
-
Selger: Ettermarked, Reservedeler og Utstyr.
Fredheim Maskin AS
-
Mekaniker Verksted & Reisende
Fredheim Maskin AS
-
Automasjonstekniker
Fredheim Maskin AS
-
Operatør til Albach flishogger
BioDrift AS
-
Prosjektleder
Anlegg Øst Entreprenør