Fungerende vegdirektør Jane Bordal var vertskap for Wang Jingchun og resten av delegasjonen fra det kinesiske selskapet CCCC var i Norge i sommer. Wang er leder for selskapets internasjonale virksomhet.

Vil starte med et «lite» norsk veiprosjekt

Verdens tredje største entreprenørselskap ønsker å begynne i det små i Norge med et prosjekt til ca. 9,5 milliarder kroner før de satser større.

Publisert Sist oppdatert

Denne artikkelen ble publisert for over 5 år siden.

Da statsminister Erna Solberg var på besøk i Kina i april, traff hun representanter fra entreprenør China Communications Construction Company (CCCC) i Shanghai.

Etter dette har representanter fra selskapet, som ifølge Vegnett.no er verdens tredje største i sitt slag, vært to ganger i Norge. Kineserne ser på Norge som et interessant marked for veibygging.

- Starte smått for å lære

- I Norge ønsker vi å starte i det små, med mindre prosjekter, og gjennom dem lære mer om Norge og norsk infrastrukturbygging, sa lederen for CCCCs internasjonale virksomhet, Wang Jingchun, ved et besøk i Norge i august, til Veinett.no.

Zhao Hangyu, European Business Director for CCCC, har kastet sine øyne på et «lite» startprosjekt for å komme i gang i det norske markedet:

- Sotrasambandet kan være interessant for oss siden vi ønsker å starte med mindre prosjekter i Norge, sier Zhao.

Sotrasambandet i Hordaland er et prosjekt som er kostnadsberegnet til rundt 9,5 milliarder kroner.

Stålkasser til Hardangerbrua

CCCC er representert over hele verden. Blant annet har selskapet kontor i tolv europeiske land.

Ifølge Wang Jingchun kan det bli aktuelt å åpne kontor også i Norge dersom selskapet får kontrakt på et prosjekt her til lands.

CCCC er for øvrig ikke helt ukjent med Norge og Statens vegvesen. Selskapet som laget stålkassene til Hardangerbrua, var det Shanghai-baserte ZPMC som er et selskap eid av CCCC.

STILLING LEDIG:
Powered by Labrador CMS