Dumperdekk med 15% lenger levetid
Torsdag 21. september slapp Michelin sitt nye E4-dekk XTRA Defend, et dumperdekk som er spesielt motstandsdyktig mot skader og øker levetiden med 15%.
Denne artikkelen ble publisert for over 5 år siden.
Lanseringen var lagt til Trosta Park ved Arlanda i Stockholm hvor Michelin samarbeidet med Volvo CE om den praktiske demonstrasjonen.
Det nye dekket var montert på Volvos rammestyrte dumper A45 og fikk vist sine egenskaper i terrenget.
Storsatsing
Nye Michelin XTRA Defend er et premium E4-dekk med ekstra dypt dekkmønster. Dekket er utviklet for rammestyrte dumpere som laster 25–45 tonn.
Som navnet XTRA Defend indikerer, er dekket lagd ekstra robust for å minimere skader og maskinstopp. Michelin oppgir at levetiden er økt med 15%, noe som bidrar til bedre driftskostnader for maskineiere.
- Testene viser at dekket vil gi maskineieren bedre TKPH 1-kapasitet (tonn kilometer per time) sammenlignet med konkurrerende premiumdekk, heter det i Michelins pressemelding.
For gruver og steinbrudd
- Rammestyrte dumpere har en naturlig plass i entreprenørenes maskinprogram. Med sitt nye produktsortiment oppfyller vi kravene og møter utfordringene for alle bruksområder og forhold som et E4 rammestyrt dumper-dekk vil utsettes for, opplyser Michelin.
XTRA Defend er utviklet for å øke effektiviteten og produktiviteten i tøffe, aggressive miljøer som gruver og steinbrudd. Men det fungerer også like bra i raske og intensive arbeidssituasjoner som på byggeplasser og i offentlige miljøer.
Robust bakgrunn for navnet
Michelin opplyser at dekknavnet XTRA Defend er gitt takket være dekkets forbedrede egenskaper når det gjelder robusthet og motstandskraft mot skader. Dette skyldes 15% tykkere sidevegger og forbedret motstandskraft mot inntrengende gjenstander i dekkstammen.
Et eksempel, er at dekket tåler at en 172 mm lang spiker trenger inn i dekket uten at det punkterer. Det er ifølge Michelin hele 16 mm mer enn konkurrerende premiumdekk.
Takket være økt robusthet, sterkere stamme og 15% tykkere sidevegger, bidrar dekkets «beskyttende skjold» til at dekkets mønsterdybde kan økes.
Dekkmønsteret på 29.5 R 25 XTRA Defend er 65 mm dypt, 5 mm mer enn X-Super Terrain+. Total gummimengde som brukes i mønsteret, er økt med 17% sammenliknet med X-Super Terrain+.
Begge forbedringene bidrar til 15% lenger levetid for dekket.Til tross for disse dekkforbedringene, blir ikke den rammestyrte dumperens produktivitet negativt påvirket. Maksimal hastighet og lasteevne er ikke redusert, og TKPH for det nye dekket er samme som for forrige generasjon.
STILLING LEDIG:
-
Hæhre Entreprenør AS søker prosjekt controller
Har du interesse for prosjektøkonomi- og styring? Vi søker Prosjekt Controller
-
Hurtigruta Carglass søker bilglasstekniker til vår avdeling Alnabru!
Er DU vår nye bilglasstekniker?
-
Anlegg Øst Entreprenør søker prosjektleder
Vil du bli en del av et dynamisk og fremtidsrettet team? Bli Prosjektleder hos Anlegg Øst Entreprenør!
-
Anlegg Øst Entreprenør søker prosjekteringsleder
Er DU den vi søker?
-
Vartdal Gjenvinning AS- Florø søker assisterende anleggsansvarlig
Er DU vår nye kollega?
-
Steg Entreprenør AS søker tilbudsleder/kalkulatør og prosjektleder
Tilbuds- og prosjektledere m.erfaring fra anleggsbransjen - Steg vokser og trenger enda flere dyktige kollegaer!
-
Maskinentreprenør Herbjørn Nilssen AS søker landmåler/stikningsingeniør/geomatiker
Vi søker anleggsstikker/Geomatiker, Er det DEG?
-
Isachsen Anlegg AS søker anleggsleder
Vil du være med å ha ansvaret for drift og produksjon på anleggsprosjekter innen vei, VA og infrastruktur?