Ljungby med skinnedrift
VERDENS FØRSTE: - Vi har arbeidet i to år med konseptet før vi nå er klare for lansering av vår L15 hjullaster med drift på skinnehjulene, sier markedssjef Benny Granath i Ljungby Maskin.
Denne artikkelen ble publisert for over 5 år siden.
Vanligvis forflytter hjullastere seg med hjulene når de skal bevege seg fremover på skinnegangen, mens påmontert jernbaneunderstell holder maskinen på rett plass. Under transport henger de 43 cm høyere, men senkes når lastemaskinen skal plasseres i rett posisjon på skinnegangen.
- Forskjellen med vår nye løsning, er at hjullasteren kjører i rett posisjon over skinnegangen, jernbaneunderstellet senkes og lastemaskinen heves og blir hengende. Ved hjelp av to hydrauliske motorer kan railunderstellet selv kjøre mens maskinen blir hengende. Maks. hastighet er 20 km/t og fremdriften styres av maskinføreren fra hytta. Det gjelder også bremsesystemet som er integrert i railhjulene, forklarer Granath.
Praktisk løsning
Et av ankepunktene ved å forflytte hjullasteren på hjulene langs skinnegangen, har vært at hjulene kan ødelegge eller påvirke elektroniske sensorer og verktøy på siden av skinnene.
- Med vår nye løsning fjerner vi problemet, får en sikrere bruk og samtidig kan hjullasteren gjøre nødvendige jobber med å kjøre materialer og utstyr til og fra skinnearbeidene. Foreløpig er systemet godkjent i Sverige, men jeg regner med at det snart vil være klart i Norge, Finland og andre europeiske land, sier Granath.
STILLING LEDIG:
-
Isachsen Anlegg AS søker anleggsleder
Vil du være med å ha ansvaret for drift og produksjon på anleggsprosjekter innen vei, VA og infrastruktur?
-
Contur AS søker fagleder betong
Vil du bli med å forme fremtiden med en av Norges største entreprenører innen betongkonstruksjoner?
-
Isachsen Anlegg søker erfaren prosjekteringsleder
Er DU vår nye kollega?