
XT er nå avduket
SÖDERTÄLJE (AT.no): Mandag kveld ble Scanias nye anleggsserie, XT, offisielt avduket. De er enda mer tilpasset tøff anleggsbruk enn bilene som allerede har vært i Norge noen uker.
Denne artikkelen ble publisert for over 5 år siden.
Den nye anleggsbilen har fått et XT-emblem i grillen. Ved første øyekast er det fronten som skiller den fra en annen Scania Next Generation-lastebil. XT-serien skal leveres på hele produktserien.
De største nyhetene ved denne lanseringen sitter i drivlinjen. Scania lanserer «Clutch on demand». Det betyr at også lastebiler med Opticruise automatisk girkasse kan få clutchpedalen tilbake.
Clutchpedalen blir ikke med tradisjonell gjennomføring, men har et elektronisk popmeter koblet til pedalen. Dermed blir responsen i pedalen mer lik gasspedalen.
Den store fordelen med Clutch on demand, er at clutchen kan brukes hvis sjåføren føler behov for den. Særlig ved finmanøvrering. Når sjåføren tråkker inn pedalen, overstyrer han den automatiske clutchen. Så lenge den ikke tråkkes på, girer bilen selv som en hvilken som helst annen automatgiret bil. Systemet leveres på alle modeller.
Kommer med manuell giring
Samtidig relanserer Scania gammeldags manuell girkasse med tradisjonell girspak. Noen sjåfører har savnet den gamle girstangen.

Nå er den tilbake i en litt «tightere» variant enn tidligere.
Spørsmålet er likevel om mange som ønsker den tilbake heller vil og bør velge Clutch on demand. Manuelt gir kommer på alle motorstørrelser - unntatt toppmoddelen 730
Mer klaring
En av hovedhensiktene med den nye anleggsbilen, er å få en bil med bedre bakkeklaring. Fronten på nye XT-serien er ikke så ulik det Scania hadde på offroadversjonen av G-serien tidligere.
Samtidig har rampevinkelen blitt større. En av hovedgrunnene til dette, er at forakslingen er flyttet 5,5 centimeter fremover på Scania Next Generation. Det gjør at rampevinkelen har økt til over 40 grader.
Samtidig har offroadstøtfangeren blitt tilgjengelig på vanlige R-serie-lastebiler i Next Generation. Scania vil fra nå begynne å levere tandem på Next Generation.
Du kan lese mer om Scania XT i Anlegg&Transport nummer 9, 2017.
STILLING LEDIG:
-
Hæhre Entreprenør AS søker laborant
Ønsker du en spennende jobb som laborant innen vei og anlegg?
-
Hæhre Entreprenør AS søker kalkulatør konstruksjoner
Er du en drivende dyktig kalkulatør med engasjement for anleggsbransjen?
-
SMP PARTS NORGE AS søker Field Sales Manager
Vi søker en sulten og ambisiøs Field Sales Manager til markedsledende selskap
-
Isachsen Anlegg AS søker stikningsingeniør
Vi ser etter deg som er klar for nye utfordringer på prosjekter innen vei, VA og infrastruktur på Østlandet!
-
Isachsen Anlegg AS søker anleggsleder
Vil du være med å ha ansvaret for drift og produksjon på anleggsprosjekter innen vei, VA og infrastruktur?
-
Entrack søker mekanikere til avd. Møre og Romsdal / Sunnfjord
Mekaniker på jakt etter nye utfordringer? Se her!
-
Agaia søker lærlinger
Vi søker lærlinger som vil utvikle seg i et miljø der teori møter praksis!?
-
Isachsen Anlegg AS søker BIM-teknikker
Er DU den vi ser etter?
-
Engcon Norway AS søker selger/produktveileder/ordremottaker
Er DU vår nye kollega?