
Første 3D print i metall
Mercedes-Benz har tatt 3D printer teknologien ett steg videre. For første gang har de laget reservedeler i metall med 3D printer teknologi.
Denne artikkelen ble publisert for over 5 år siden.
Den første delen som er produsert er termostatlokk for eldre lastebiler og Unimog. Med 3D printer teknologi som også fungerer godt i metall åpner det seg en ny verden både for utgåtte modeller og spesialdeler.
- Med introduseringen av 3D metall printteknologi gjeninntar Mercedes-Benz sin pionerrolle blant verdens kjøretøyprodusenter, sier Andreas Duschle i Mercedes-Benz service og deler.
Alle deler som 3D printes skal oppfylle de samme strenge kvalitetskravene som konvensjonelle reservedeler. Delene som nå slippes har vært igjennom omfattende kvalitetstester og utprøving før det slippes ut på markedet.
Mercedes-Benz har i ett år tilbud 3D printing av reservedeler i plast. I tiden som har gått siden den lanseringen har det vært et tett samarbeid mellom utviklere og forskere for å forbedre og videreutvikle teknologien.
Det er mange fordeler med å kunne printe delene direkte. Både på logistikk og transport og det å måtte lage kostbare verktøy for å kunne produsere delene. Samtidig kan det bli enklere og billigere å produsere mindre serier med reservedeler.
Denne teknologien vil også gjøre tilgjengeligheten på deler til utgåtte modeller lettere.
STILLING LEDIG:
-
Teknisk spesialist
Volvo Maskin AS
-
Anleggsrørlegger Ny Lufthavn Bodø
Peab Anlegg
-
Grunnarbeidere
Hæhre Entreprenør AS
-
ADK Rørlegger
Hæhre Entreprenør AS
-
Anleggsleder/prosjektleder
Ottar Bergersen & Sønner AS
-
Selger: Ettermarked, Reservedeler og Utstyr.
Fredheim Maskin AS
-
Mekaniker Verksted & Reisende
Fredheim Maskin AS
-
Automasjonstekniker
Fredheim Maskin AS
-
Bulkoperatør
AUSTIN NORGE AS