
Follobanen: Underentreprenører har stoppet arbeidet
En av totalentreprenørene på Follobaneprosjektet skylder penger til underentreprenører/ -leverandører.
Denne artikkelen ble publisert for over 5 år siden.
Det har oppstått en midlertidig stans i deler av anleggsarbeidet med Follobaneprosjektet ved Oslo S. Årsaken er at den ene av prosjektets totalentreprenører, Condotte, har et etterslep på betaling til underleverandørene. Dette skriver Bane Nor i en e-post til AT.no.
AT.no kjenner til at underentreprenører har stoppet arbeidet.
Situasjonen som har oppstått er knyttet til Condottes totalkontrakt «EPC Civil Oslo S». Delprosjektet totalt sett er på plan, opplyser Bane Nor, med god fremdrift. Hele Follobaneprosjektet nærmer seg 50 prosent fullført og holder, ifølge Bane Nor, per 5. juli 2017 totalt sett det som er planlagt når det gjelder tid og kostnader.
Prøver å finne gode løsninger
Det ble i juni klart at enkelte av Condottes underleverandører ved Oslo S manglet oppgjør. En av underentreprenørene er også engasjert i arbeid som er del av Condottes andre Follobanekontrakt; produksjon av den første delen av den lange tunnelen.
- Vi beklager at underleverandører som gjør godt arbeid med Follobaneprosjektet, opplever å ikke få betalt sine fakturaer i tide av entreprenøren. Vi gjør hva vi kan for å finne gode løsninger raskest mulig, sier Follobaneprosjektets prosjektdirektør Erik Smith.
Bane Nor/Follobaneprosjektet har møter og samtaler med representanter for Condottes ledelse i Oslo og i Roma. Condotte har foreløpig arbeidet frem en plan for juli og august for å sikre betaling til underentreprenørene/ -leverandørene. Samtidig opplyser selskapet at de er inne i prosesser som vil kunne styrke selskapets finanser på lengre sikt. Selskapet utarbeider en mer langsiktig plan for å kunne opprettholde sine forpliktelser i Norge. Det er Bane Nor som opplyser dette i e-posten til AT.no.
Kommentarer
AT.no har kontaktet en av underleverandørene som etter det vi kjenner til har stoppet sin massetransport ved Condottes anlegg i Oslo. Lederen i dette selskapet henviser til Condotte for kommentar.
Condottes offisielle uttalelse om situasjonen er:
«We are working to solve the issue together with our client Bane Nor. This is an exceptional situation for our company that will not affect the timetable for work to be done this summer. Overall our Follo Line projects are performing according to the contractual schedule.»
STILLING LEDIG:
-
Hæhre Entreprenør AS søker laborant
Ønsker du en spennende jobb som laborant innen vei og anlegg?
-
Hæhre Entreprenør AS søker kalkulatør konstruksjoner
Er du en drivende dyktig kalkulatør med engasjement for anleggsbransjen?
-
SMP PARTS NORGE AS søker Field Sales Manager
Vi søker en sulten og ambisiøs Field Sales Manager til markedsledende selskap
-
Isachsen Anlegg AS søker stikningsingeniør
Vi ser etter deg som er klar for nye utfordringer på prosjekter innen vei, VA og infrastruktur på Østlandet!
-
Isachsen Anlegg AS søker anleggsleder
Vil du være med å ha ansvaret for drift og produksjon på anleggsprosjekter innen vei, VA og infrastruktur?
-
Entrack søker mekanikere til avd. Møre og Romsdal / Sunnfjord
Mekaniker på jakt etter nye utfordringer? Se her!
-
Agaia søker lærlinger
Vi søker lærlinger som vil utvikle seg i et miljø der teori møter praksis!?
-
Isachsen Anlegg AS søker BIM-teknikker
Er DU den vi ser etter?
-
Engcon Norway AS søker selger/produktveileder/ordremottaker
Er DU vår nye kollega?