Salgssjef for lastebildekk hos Michelin i Norge, Bjørn Larsen, venter seg mye av de nye dekkene.

Smarte lastebildekk laget med 3D-print-teknologi

STOCKHOLM (AT.no): Unik 3D-printing-teknologi muliggjør produksjon av lastebildekk med flere liv. På de nye Michelin-dekkene dukker nytt dekkmønster fram etter hvert som dekkene slites.

Publisert Sist oppdatert

Denne artikkelen ble publisert for over 5 år siden.

Michelin lanserte fredag 2. juni sin nye serie lastebildekk for kort- og mellomdistansetransport, Michelin X Multi.

De nye dekkene vil i første omgang være tilgjengelig i fire størrelser: 315/70 R 22.5 for alle posisjoner og drivaksel, og 385/55 R 22.5 for styreaksel og tilhengerdekk. X Multi-serien vil bli utvidet med 295/60 R 22.5 og 315/60 R 22.5 X Multi D i september 2017, og deretter 315/70 R 22.5 X Multi D Remix tidlig i 2018.

– Det nye Michelin X Multi regional-dekket vil ha et enestående veigrep og kraftig forbedret levetid, og til samme pris som den forrige serien. Dette understreker Michelins forpliktelse til å sikre den laveste totale eierkostnaden for våre kunder, forteller Bjørn Larsen, sjef lastebils- og bussdekk i Michelin Nordic AB med ansvar for Norge og Danmark.

Smarte dekk

Svært avanserte dekkmønstre gjør at de nye Michelin-dekkene både er slitesterke og gir godt grep.

De nye dekkene er bygget på den aller nyeste teknologien som Michelin kan by på, og alle dekkene har integrert RFID-brikke. Dekkene blir dermed «smarte» og serien tilbyr dermed tilgang til en rekke digitale tjenester, individuell dekkidentifikasjon, forbedret flåte- og lagerstyring, og forbedret sporbarhet.

Videre er dekkene bygget på fire patentbeskyttede teknologier: Regenion, Infinicoil, Powercoil og Carbion.

Slik beskriver dekkprodusenten selv de ulike teknologiene:

Powercoil-teknologien er en ny generasjon av lettere, men mer robuste stålkabler, noe som gjør dekket lettere uten at det mister styrke eller levetid.

Infinicoil er en ståltråd – som kan være opptil 400 meter lang – som går rundt hele dekket for å gi det bedre stabilitet under hele levetiden, noe som gir dekket bedre robusthet og slitestyrke.

Regenion er et selvregenererende slitebanemønster som kommer frem etter hvert som slitebanen slites ned, for å opprettholde veigrep og sikkerhet gjennom hele dekkets levetid.

Carbion er et materiale som lages gjennom en innovativ blandeprosess hvor noen av komponentene i slitebanen blandes når de er i en flytende tilstand, noe som resulterer i et mer homogent materiale. Dette materialet øker kilometerstanden til dekket og forbedrer dets rullemotstand, noe som bidrar til å redusere drivstofforbruket.

Under de øverste gummilagene ligger nye spor, som dukker opp etterhvert som dekket slites.

 

Unik 3D-printing

Regenion er altså teknologien som gjør det mulig å skjule dekkmønstre i dekkene, slik at nye spor dukker opp etter hvert som dekkene slites.

-  For å få til dette er det brukt unik 3D-print-teknologi for å lage støpeformene til dekkene. Dette har ikke tidligere vært mulig med støpte former, og vi er den første dekkprodusenten som tar i bruk denne nye teknologien, forteller Richard Andermyr, som er Michelins salgssjef for lastebildekk i Sverige til A&T.

Powered by Labrador CMS