
Bryter den magiske 1000 hk-grensen
Ved hjelp av hybridteknologi utviklet av finske Visedo, har Sisu presentert en hybrid drivlinje som kan yte opptil 1140 hk!
Denne artikkelen ble publisert for over 5 år siden.
Det har skapt overskrifter verden rundt etter at de to finske selskapene viste den hybride drivlinjen på en messe i Finland i mai 2017.
Den skal gi totalt 1140 hk og ha over 5000 Nm dreiemoment i de største kombinasjonene. Kjernen i hybridsystemet er en Powerdrum elektromotor som assisterer dieselmotoren ved lave turtall, og under ekstrem belastning.
Visedo har allerede en viss tid levert slike motorer til marine- og bussektoren. Nå utvidere de også til lastebiler. Utgangspunktet for Sisu var å redusere utslipp og drivstoff, men samtidig levere en kraftpakke av dimensjoner.
Hvordan virker det?
Den elektromagnetiske motoren kobles mellom en tradisjonell Mercedes-Benz OM471 eller OM473-motor, som Sisu bruker på alle sine lastebiler, og girkassen.
Den mekaniske forbindelsen mellom motor og girkasse opprettholdes og er konstant. Elektromotoren vil automatisk tilføre ekstra kraft ved behov.Strømmen til elektromotoren lagres i superkompaktorer som lades automatisk dersom det finnes overskuddskraft.
Det hele styres av et kontrollsystem slik at føreren ikke trenger å ta fokus bort fra kjøringen, men likefullt kan føreren overstyre systemet.
Da systemet er lite og kompakt, lover produsenten at prisen vil være overkommelig. I tillegg kan det monteres i Sisu Polar uten å modifisere ramme eller fjæring på bilen.

STILLING LEDIG:
-
Maskinførere NLBO
Peab Anlegg
-
Anleggsrørlegger Ny Lufthavn Bodø
Peab Anlegg
-
Grunnarbeidere
Hæhre Entreprenør AS
-
ADK Rørlegger
Hæhre Entreprenør AS
-
Anleggsleder/prosjektleder
Ottar Bergersen & Sønner AS
-
Selger: Ettermarked, Reservedeler og Utstyr.
Fredheim Maskin AS
-
Mekaniker Verksted & Reisende
Fredheim Maskin AS
-
Automasjonstekniker
Fredheim Maskin AS
-
Operatør til Albach flishogger
BioDrift AS
-
Prosjektleder
Anlegg Øst Entreprenør