Tunnel får 200 høyttalere, 200 kameraer og 18 bommer
Nå er den største elektrokontrakten i Telemarks veihistorie lyst ut. For første gang utstyres en norsk veitunnel, E134 Mælefjelltunnelen, med 200 høyttalere for å snakke til trafikantene.
Denne artikkelen ble publisert for over 5 år siden.
Elektroarbeidet som skal utføres i den nye tunnelen er svært omfattende - 200 kilometer kabel må til for å nå frem til alt som krever strøm inne i og rundt tunnelen.
18 automatiske bommer
Alle de nær 2000 lysarmaturene skal være med LED-lys.
- Sikkerheten settes i høysetet når Østlandets lengste tunnel bygges. Derfor skal det monteres 200 avanserte kameraer til overvåkning. Kameraene vil automatisk detektere for eksempel om en bil stanser i tunnelen og umiddelbart slå alarm på Vegtrafikksentralen(VTS) i Porsgrunn, forteller byggeleder Jolanta Kroczak som skal lede elektroarbeidet.
18 steder i tunnelen blir det montert automatiske bommer som kan stenge av hele tunnelen, men også stanse trafikantene som allerede har kjørt inn i tunnelen om en hendelse skulle kreve det.
200 høyttalere
I tillegg til eget kringkastingsanlegg for DAB+ skal det også være 200 høyttalere for informasjon til trafikantene - om en hendelse som krever det oppstår. Dette er den første tunnelen i Norge som får dette.
- Entreprenørene som skal konkurrere om den store kontrakten, må også sørge for at det er en stripe med lys som kan lede deg ut av tunnelen om strømmen går. Denne ledelysstripen blir alene ti kilometer lang, forteller byggelederen.
Ledelyset skal monteres på en håndlist på tunnelveggen, slik at du kan følge den hele veien ut av tunnelen. Tunnelen skal ha nødstrøm for to timer.
Tolv tekniske «eneboliger»
Gjennom tunnelens lengde er det sprengt ut små og store nisjer. De fleste av dem er havarinisjer slik at du kan kjøre til side om du får motorstopp, andre er snunisjer, også disse i ulike størrelser. De største så store at vogntog kan ta U-sving. På 85 steder blir det nødstasjoner der trafikantene kan kommunisere med VTS.
Hver nødstasjon skal ha to brannslukningsapparater og en telefon. Alarmen går umiddelbart når et av pulverapparatene løftes opp eller telefonrøret hektes av. Husk at du aldri skal varsle om uhell med mobiltelefon inne i en tunnel. Benytt nødstasjonene så får hjelpemannskapet vite nøyaktig hvor du befinner deg!
All strøm og elektronikk krever svært mye, derfor blir det bygd tolv tekniske bygg som hvert er på 100 kvadratmeter – like stort som en romslig enebolig. To av byggene blir utenfor tunnelen.
Frist 15. juni
Konkurransen som nå er lyst ut så vel i Norge som internasjonalt, går frem til 15. juni. Avgjørelsen om hvem som tildeles kontrakten vil bli foretatt i løpet av sommeren når tilbudene er grundig gjennomgått.
På grunn av de omfattende problemene det har vært med vann i tunnelen, er framdriften noe forsinket. Ved gjennomgang av framdriften er nå planlagt åpning av den 9,4 kilometer lange Mælefjelltunnelen satt til desember 2019.
STILLING LEDIG:
-
Isachsen Anlegg AS søker stikningsingeniør
Vi ser etter deg som er klar for nye utfordringer på prosjekter innen vei, VA og infrastruktur på Østlandet!
-
Isachsen Anlegg AS søker anleggsleder
Vil du være med å ha ansvaret for drift og produksjon på anleggsprosjekter innen vei, VA og infrastruktur?
-
Entrack søker mekanikere til avd. Møre og Romsdal / Sunnfjord
Mekaniker på jakt etter nye utfordringer? Se her!
-
Agaia søker lærlinger
Vi søker lærlinger som vil utvikle seg i et miljø der teori møter praksis!?
-
Isachsen Anlegg AS søker BIM-teknikker
Er DU den vi ser etter?
-
Franzefoss Pukk AS (FPU) Anlegg Steinskogen søker operatør/mekaniker
Vi søker ny operatør/mekaniker til knuseverk
-
Beck Maskin AS søker mekaniker
Vi søker servicemekanikere/montører
-
Hæhre Entreprenør AS søker anleggsleder
Er du en erfaren prosjekt- eller anleggsleder? Bli med i Hæhres betonggjeng!
-
Engcon Norway AS søker selger/produktveileder/ordremottaker
Er DU vår nye kollega?
-
Hæhre Entreprenør AS søker kontraktsleder
Er DU vår nye kontraktsleder?