Lars Dahle bygget ekstremløypa som ble brukt under Volvo Anleggsdager 2017 i Akershus. Han er produkspesialist, demofører og opplæringsansvarlig i Volvo Maskin AS.

- Blir det brattere, raser lasset av

Lars Dahle bygger bakker som får dumpere til å vise hva de duger til.

Publisert Sist oppdatert

Denne artikkelen ble publisert for over 5 år siden.

Under Volvo Anleggsdager i april og mai 2017 i Hovinmoen grustak, var det anlagt en dumperløype der besøkende kunne kjøre eller sitte på med en fører for å føle hva Volvos dumpere klarer.

Høydepunktet, bokstavelig talt, var en haug med stigning på 40+ prosent. Den er bygget av Lars Dahle, produkspesialist, demofører og opplæringsansvarlig i Volvo Maskin AS. Han har brukt en uke på å bygge løypa med en 50-tonns gravemaskin.

Den store haugen lå på områdeeier Veidekkes område fra før. Dahle har fintunet to løyper over haugen. En for dumpere på ca. 40 prosent stigning og en tilsvarende løype på ca. 18 prosent for Volvo FMX-lastebiler.

- Jeg bygget først en ekstremt bratt løype på over 45 prosent. Men da raste lasset av. Så jeg justerte det ned til nærmere 40 som det står på skiltet ved starten av stigningen. Det ble til slutt ca. 41 prosent i stigningen og ca. 43 prosent i nedstigningen på den andre siden, sier han.

Over 1200 tonn masser

Dahle har også jobbet to uker med å opparbeide hele området Volvo brukte i Veidekkes grustak på Hovinmoen. Det var kollegaen Jan Haugerud med på.

Jan Haugerud (t.v.) og Lars Dahle i Volvo Maskin har brukt to uker på å legge grunnforholdene til rette for Volvo Anleggsdager 2017.

- Vi har kjørt på 970 tonn sand på området, blant annet for å ha gode fundament for teltene og uteplassen. I tillegg har vi brukt 150 tonn singel og 100 tonn subbus (0-63), sier Haugerud til AT.no.

Begge karene er strålende fornøyde med samarbeidet med Veidekke:

- De har lagt alt til rette for oss. Det har vært en helt unik opplevelse. Veidekkes Frode Herseth fortjener all mulig ros.

- Og så er vi priviligerte som har fri tilgang på de maskinene vi måtte ønske fra Volvo Maskin når vi trenger noe, smiler Dahle.

Sikter på treet

Volvos lastebiler og rammestyrte dumpere kjørte side om side. Men maskinene klarer en betydelig brattere stigning enn lastebilene.

AT.no får være med en runde i løypa med en Volvo A45GFS dumper med 45 tonn i kassa. Først bærer det over en stigning på 25 prosent og ned igjen.

Så kommer en brå sving der det må gis fullt rattutslag.

- Denne svingen har vi laget for å vise at bakhjulene følger i sporene etter forhjulene. Det gjør disse store maskinene svært smidige, sier Dahle.

Så kommer den største oppturen - i 41 prosent-bakken. Når dumperen bikker over toppen, forsvinner bakken fra synsfeltet mens løypa svinger. Dahle, som kan løypa ut og inn, vet at man da skal sikte på et tre i horisonten for å være på rett kurs.

Så går turen tilbake til starten, der flere venter i kø for å få være med i en av de tre dumperne som kjøres i løypa. Dagen AT.no var der, var det elever fra videregående skoler som var med på dumper-kjøretur.

STILLING LEDIG:
Powered by Labrador CMS