Elon Musk vil forbedre tunnelbygging - og tunnelbruk

Den amerikanske nytenkeren vil bygge tunneler til under en tidel av prisen på dagens tunnelbygging i USA. Spesielt ser han på tunnelsystemer under storbyer - men også mellom byer.

Publisert Sist oppdatert

Denne artikkelen ble publisert for over 5 år siden.

Musk, mannen bak Tesla og SpaceX, har startet et nytt selskap: The Boring Company (BC) som skal bygge tunneler.

På selskapets nettside står litt om hvordan byggehastigheten skal opp og prisene per meter skal ned.

Det tas utgangspunkt i Tunnel Boring Machine (TBM) som metode. Denne skal forbedres:

«TBMs are super slow. A snail is effectively 14 times faster than a soft-soil TBM. Our goal is to defeat the snail in a race», skriver BC.

Farten skal økes med større maskinkraft og bedre kjøling, og TBM-er skal i større grad automatiseres.

Halverer tunneldiameteren

Det er løsmasse-TBM-er Musks nye bedrift nå forsker på. De skal forske frem en «soft-soil TBM» som bygger støttestruktur samtidig som den borer. «I dag bruker maskiner for tunnelbygging i løse masser 50 prosent av tiden på å drive tunnelen og 50 prosent på å bygge støttestrukturer. Det er ikke effektivt», står det på BCs nettside.

Det skal bygges enfilstunneler. Disse bør ifølge BC være på ca. 8,5 meter i diameter. Ved å sette biler på elektriske automatiserte vogner kan diameteren halveres. Dette skal redusere kostnadene «3-4 ganger».

Bil med fører og passasjerer skal kunne fraktes i 200 km/t fra et startpunkt til et annet. The Boring Company har lagt ut en video på Youtube som viser testing av systemet i 200 km/t.

Massene blir murstein

Massene som bores ut skal gjenbrukes i form av murstein. Disse skal brukes i bygninger.

BC ser på teknologier som skal gjenvinne massene til murstein som er solide nok til et slik formål.

Nå kan det innvendes at amerikanske «soft-soil»-TBM-er ikke er spesielt anvendelige i Norge. Men Elon Musk har vist før at han har gjennomføringsevne i det han gjør. Og han har mange «baller i luften». Det er ikke utenkelig at han går løs på å forbedre «hard-rock»-TBM-er også.

STILLING LEDIG:
Powered by Labrador CMS