
Nye oppgjørsformer for vinterdrift
Entreprenørene får i dag betalt for mengden salt og sand som brukes på veiene. I nye kontrakter vil statens vegvesen gå over til å betale for hver time entreprenøren er ute og strør.
Denne artikkelen ble publisert for over 5 år siden.
- Vi ser at nåværende oppgjørsform har gitt for store incentiver til unødvendig høyt forbruk av salt og sand, sier sjefingeniør Torgeir Leland i Vegdirektoratet til Vegnett.no.
Etter å ha vurdert alternative oppgjørsformer og drøftet spørsmålet med bransjen, er alle parter enige om endre på dette, ifølge direktoratet.
- Vi ser også at mange holder for høy hastighet under strøing. Når hastigheten er for høy under strøing av salt havner mye i grøfta. Oppgjør for hver time på veien er derfor også et incentiv for å redusere hastigheten, påpeker Leland.
Det er skal ligge både miljøhensyn og kostnadshensyn bak beslutningen om å betale per time istedenfor mengden salt.
For brøyting beholdes oppgjør for hver kjørte kilometer.
STILLING LEDIG:
-
Maskinførere NLBO
Peab Anlegg
-
Anleggsrørlegger Ny Lufthavn Bodø
Peab Anlegg
-
Grunnarbeidere
Hæhre Entreprenør AS
-
ADK Rørlegger
Hæhre Entreprenør AS
-
Anleggsleder/prosjektleder
Ottar Bergersen & Sønner AS
-
Selger: Ettermarked, Reservedeler og Utstyr.
Fredheim Maskin AS
-
Mekaniker Verksted & Reisende
Fredheim Maskin AS
-
Automasjonstekniker
Fredheim Maskin AS
-
Operatør til Albach flishogger
BioDrift AS
-
Prosjektleder
Anlegg Øst Entreprenør