Planlegger anleggsstart ved årsskiftet
Det er beregnet at Rogfast vil koste 16,4 milliarder kroner. Regjeringen ønsker byggestart ved årsskiftet 2017/2018.
Denne artikkelen ble publisert for over 5 år siden.
Regjeringen la i Nasjonal transportplan 2018-2029 frem forslag om utbygging og finansiering av prosjektet E39 Rogfast i Randaberg, Kvitsøy og Bokn kommuner i Rogaland for Stortinget.
- Dette vil bidra til å knytte næringsliv og befolkning tettere sammen på Vestlandet, og er det første ferjeavløsningsprosjektet i vår ambisjon om en ferjefri E39 mellom Kristiansand og Trondheim, sier samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen. Tunnelen vil bli verdens lengste og dypeste undersjøiske vegtunnel.
Prosjektet E39 Rogfast blir verdens lengste og dypeste undersjøiske tunnel. Når Rogfast er på plass vil reisetiden mellom Stavanger og Bergen bli redusert med om lag 40 minutter. Det vil samtidig legge til rette for et utvidet bo- og arbeidsmarked i regionen, noe som styrker viktige næringsklynger.
16,4 milliarder kroner
Finansieringsplanen for prosjektet legger til grunn anleggsstart ved årsskiftet 2017-2018 eventuelt tidlig i 2018 og trafikkåpning i 2025 eller 2026.
Prosjektet er anslått å koste rundt 16,4 milliarder kroner. Statens andel er økt betydelig fra opprinnelig forslag på ca 2,5 milliarder kroner, og innebærer nå statlig finansiering på totalt ca 5,1 milliarder kroner. 1,6 milliarder kroner av disse kommer fra regjeringens ordning for å redusere bompengenivået. I tillegg legger regjeringen opp til at staten skal stille opp med inntil 1,6 milliarder ytterligere dersom det er kostnadsoverskridelser, for å unnta bilistene for økte bomtakster.
- Vi har jobbet for å redusere bompengenivået innenfor de grenser vi har klart å få flertall for i Stortinget. Bomtaksten for en personbil er stipulert til 360 kr uten rabatt. Med rabatt reduseres taksten til 288 kroner pr passering. I proposisjonen anslås mulighet for lavere bomtakster dersom prosjektet klarer lånefinansiere til lavere rente enn 5,5 prosent. Et prosentpoeng lavere rente kan gi inntil 50 kroner lavere brutto bomtakst, sier Solvik-Olsen.
Måtte endre stigningsgraden
Prosjektet har tatt lang tid å forberede, delvis grunnet prosjektets kompleksitet og delvis fordi man har måttet endre på stigningsgraden i tunnelen utfra sikkerhetshensyn.
- Alle tilpasningene og kvalitetssikringen har tatt noe mer tid enn opprinnelig antatt, men det er viktig at risikoen er lav og håndterbar når så store ting skal bygges og finansieres, sier Solvik-Olsen.
Prosjektet vil omfatte en undersjøisk toløps tunnel under Boknafjorden mellom Harestad i Randaberg kommune og Arsvågen i Bokn kommune og en ettløps tunnelarm opp til Kvitsøy kommune. Finansieringen er basert på bompenger og statlige midler, med en bompengeperiode på 20 år og en gjennomsnittstakst per passering på 374 kroner.
STILLING LEDIG:
-
Hæhre Entreprenør AS søker prosjekt controller
Har du interesse for prosjektøkonomi- og styring? Vi søker Prosjekt Controller
-
Hurtigruta Carglass søker bilglasstekniker til vår avdeling Alnabru!
Er DU vår nye bilglasstekniker?
-
Anlegg Øst Entreprenør søker prosjektleder
Vil du bli en del av et dynamisk og fremtidsrettet team? Bli Prosjektleder hos Anlegg Øst Entreprenør!
-
Anlegg Øst Entreprenør søker prosjekteringsleder
Er DU den vi søker?
-
Vartdal Gjenvinning AS- Florø søker assisterende anleggsansvarlig
Er DU vår nye kollega?
-
Steg Entreprenør AS søker tilbudsleder/kalkulatør og prosjektleder
Tilbuds- og prosjektledere m.erfaring fra anleggsbransjen - Steg vokser og trenger enda flere dyktige kollegaer!
-
Maskinentreprenør Herbjørn Nilssen AS søker landmåler/stikningsingeniør/geomatiker
Vi søker anleggsstikker/Geomatiker, Er det DEG?
-
Isachsen Anlegg AS søker anleggsleder
Vil du være med å ha ansvaret for drift og produksjon på anleggsprosjekter innen vei, VA og infrastruktur?
-
Isachsen Anlegg søker erfaren prosjekteringsleder
Er DU vår nye kollega?