Ny Sandvik-rigg til Implenia
Denne artikkelen ble publisert for over 5 år siden.
Sandviks nye én-boms borerigg, DT912D, ankom Implenia Norges tunnelsikringsprosjekt i Glomfjord (Nordland) tirsdag 9. januar. Da hadde den vært på flere dagers reise fra fabrikken i Finland til entreprenørprosjektet langs kysten.
I Glomfjord ble maskinen raskt satt i arbeid med boring for nye sikringsbolter i Fykantunnelen på fylkesvei 17. Prosjektet her går ut på å utføre sikring av tunnelen etter funn og anbefalinger fra hovedettersyn utført av Statens vegvesen.
Alle tunneler har fast intervall for inspeksjoner, slik at sikkerheten skal ivaretas. I Fykantunnelen gjennomføres en del rensk og sikring med nye bolter i tunnelen. Samtidig repareres noe gammel vann- og frostsikring for å hindre at det lekker vann som fryser til is i tunnelen.
Leier ut riggen
- Denne riggen har vi god tro på at vil gi oss økt kapasitet på boring. I tillegg til å produsere på egne prosjekter, satser vi på å leie riggen ut eksternt til andre entreprenører, sier maskinsjef i Implenia Norge, Knut W. Thoresen.
Implenia Norge sendte før jul 2017 et team til Sandviks produksjonsfabrikk i Tampere i Finland for å få opplæring av deres tekniske medarbeidere. Teamet ble ledet av maskinavdelingen og besto av operatører fra tunnelproduksjonen. Over en ukes tid lærte de om bruk og vedlikehold, og fikk også teste den nye maskinen i testgruven på fabrikkområdet.
Fremover skal medarbeiderne på prosjektet også gjennomgå opplæring, slik at alle skiftene har vært gjennom det samme.
Boret 120 boltehull
Sandvik DT912D er en flyttbar dieselhydraulisk rigg med høy rekkevidde og med Air Mist (tåkespyling). Riggen består av én bom og veier 23 tonn. Den er konstruert for hurtig og nøyaktig tunnelbygging og er tilpasset boring av tunneler fra 12 til 125 kvadratmeter tverrsnitt.
- Det er spennende å sette den første maskinen av denne modellen i gang, og vi gleder oss til å høre tilbakemeldingene fra jobben i Glomfjord, sier Åge Nessestrand fra Sandvik.
- Tilbakemeldingene fra den første dagen er kun positive, vi har boret 120 boltehull og riggen har fungert utmerket hele den første dagen. Høy borsynk gir god produksjon. Operatørene opplever dette som en enkel rigg å bruke, samtidig har den alle de funksjoner som kreves for å kunne utføre disse jobbene, tilføyer han.
Satser på å ha egne ansatte
Implenia Norge har store ambisjoner om å bli en ledende entreprenør for kompleks infrastruktur i Nord-Norge.
- Vi har økt aktivitet gjennom flere langvarige og viktige rehabiliteringsjobber både på tunneler og ferjekaier i Nord-Norge, og vi investerer videre med både utstyr og flere prosjekter i regionen. Tradisjonelt har vi i Region Nord jobbet mest med fjellsikring og tunnelsikring, men med ferjekaiene og stadig mer anleggsarbeid i tunnelene vil vi satse mer på egne ressurser innen betong- og anleggsarbeid. Vi er derfor stadig på jakt etter flinke fagfolk og dyktige ledere som ønsker å jobbe allsidig og med spennende prosjekter hos oss. Og gjerne ønsker å være med å utvikle Implenia sin posisjon i Nord-Norge, sier direktør for Region Nord i Implenia Norge, Bård Kristian Flore.
STILLING LEDIG:
-
Hæhre Entreprenør AS søker prosjekt controller
Har du interesse for prosjektøkonomi- og styring? Vi søker Prosjekt Controller
-
Hurtigruta Carglass søker bilglasstekniker til vår avdeling Alnabru!
Er DU vår nye bilglasstekniker?
-
Anlegg Øst Entreprenør søker prosjektleder
Vil du bli en del av et dynamisk og fremtidsrettet team? Bli Prosjektleder hos Anlegg Øst Entreprenør!
-
Anlegg Øst Entreprenør søker prosjekteringsleder
Er DU den vi søker?
-
Vartdal Gjenvinning AS- Florø søker assisterende anleggsansvarlig
Er DU vår nye kollega?
-
Steg Entreprenør AS søker tilbudsleder/kalkulatør og prosjektleder
Tilbuds- og prosjektledere m.erfaring fra anleggsbransjen - Steg vokser og trenger enda flere dyktige kollegaer!
-
Maskinentreprenør Herbjørn Nilssen AS søker landmåler/stikningsingeniør/geomatiker
Vi søker anleggsstikker/Geomatiker, Er det DEG?
-
Isachsen Anlegg AS søker anleggsleder
Vil du være med å ha ansvaret for drift og produksjon på anleggsprosjekter innen vei, VA og infrastruktur?