Her er Scania Hybrid G320 på rett plass, inne i byen, i dette tilfellet Lillestrøm. Her kjøres det på strøm, og dieselmotoren er slått av.

Utslippsfritt i Lillestrøm

KLØFTA (AT.no): Det var en ny opplevelse å kjøre en lastebil utelukkende på strøm gjennom hele Lillestrøm sentrum. Scania Hybrid G 320 gjør dette mulig med en maksimal rekkevidde på 2 km med fulladet batteripakke.

Publisert Sist oppdatert

Denne artikkelen ble publisert for over 5 år siden.

Foreløpig er det bare langtransportseriene R og S som har kommet i ny utførelse hos Scania. Hybrid-modellen G 320 hører altså til det gamle programmet, men er ikke mindre interessant av den grunn for dem som har behov for en tung hybridbil for distribusjon. For det er distribusjonskjøring det er snakk om. Batteripakken blir ladet ved hjelp av regenererende bremsing, og et slikt kjøretøy egner seg altså best der det er hyppige hastighetsendringer og stopp og start.

Konfigurasjon

Bilen er utstyrt med en fem-sylindret 9-litersmotor på 320 hk. Den kan gå på fossil diesel, biodiesel og fornybar (syntetisk) diesel, gjerne kalt HVO. Største dreiemoment er 1600 Nm.

I den hybride kraftoverføringen finner vi Scanias egen girkasse E-GRS895 med integrert elmotor på 130 kW (174 hk) og med et dreiemoment på 1050 Nm. Ved hastighetsreduksjon fungerer elmotoren som en generator som lader batteripakken med en utnyttbar kapasitet på 1,2 kWh. Girkassen har Opticruise girautomatikk.

Det ville ha vært mulig å hente større kapasitet ut av batteripakken, men Scania har valgt en balanse mellom god batterilevetid og en definert helelektrisk rekkevidde på 2 km på flat vei med en totalvekt på 15 tonn. Vi hadde ett tonn høyere totalvekt under prøvekjøringen. Kjøring kun på strøm kan skje opp til 45 km/t.

Den hybride pakken gir kjøretøyet en vektøkning på 790 kg. I en bydistribusjonsbil er dette av underordnet betydning, ettersom man sjelden utnytter totalvekten fullt ut.

Kun på strøm og nesten lydløst inne på terminalområdet.

Batteripakken blir normalt ladet ved såkalt regenererende bremsing. Det er også mulig å tvangslade batteriene ved å la dieselmotoren drive elmotoren/generatoren. Dette kan være aktuelt hvis bilen skal operere i områder hvor forbrenningsmotoren ikke kan brukes som i spesielle miljøsoner og ved nattleveringer i institusjons- eller boligområder.

Kjøreinntrykk

Man kan godt kjøre en hybrid Scania uten å ofre hybridiseringen en tanke. Men man merker selvsagt at bilen kjører i gang etter stopp kun på strøm og dermed er nesten lydløs helt til forbrenningsmotoren blir startet.

Kjører man bilen mer bevisst, får man imidlertid mer ut av hybridsystemet. Det innebærer grovt sett forsiktig omgang både med gass- og bremsepedal. Det går ikke å fremprovosere ekstra lading ved å bremse ekstra mye og kraftig. Best ladeeffekt har man ved utrulling og forsiktig bremsing, gjerne bruk av motorbremsen som også styrer den regenererende bremsingen til et maksimalt nivå. Retarder har ikke bilen, men det er heller ikke noe stort savn innenfor bydistribusjon.

Scania Hybrid G 320 fotografert ved siden av en flunkende ny S 730. Scania-designerne har klart kunststykket å få den nye bilen til ikke å se veldig futurisk ut, samtidig som hybriden fra den gamle serien ikke ser gammel ut.

Man kan følge med på displayet som viser lading og strømmengde på batteriene. Bilen har også sjåførassistenten Scania’s Driver Support System spesialtilpasset hybridsystemet. Jo lengre grønn indikator og høyere prosentsats, desto mer økonomisk har man kjørt.

Batteripakken var fulladet da vi kjørte inn i Lillestrøm. Med forsiktig bruk av gasspedalen kjørte bilen kun på strøm og med motoren avslått gjennom hele sentrum. Trolig hadde den kjørt enda et stykke til hvis vi ikke hadde hatt behov for å komme litt kjapt over et lyskryss og hvor gasspedalbruken gjorde at forbrenningsmotoren måtte trå til for å gi nok effekt.

Deretter foretok vi noen manøvreringer inne på et industriområde helt uten bruk av dieselmotoren. Finmanøvrering går ekstra greit på strøm, ettersom elmotoren har maksimalt dreiemoment helt fra start. Og ellers er bilen akkurat slik å kjøre som en ordinær Scania.

Bruksområder

Scania sier hybriden bruker inntil 18% mindre drivstoff enn en tilsvarende dieseldrevet bil. Det gir tilsvarende reduksjon i CO-utslippene. Ekstra utslippsvennlig er bilen hvis den for eksempel går på gjenvinnbar diesel (HVO) som alt etter produksjon og råvare gir en reduksjon i CO-utslippene på opptil 92%.

De første Scania-hybridene leveres til kunder i år, og prisbildet er fortsatt noe usikkert. Trolig er ikke reduksjonen i drivstofforbruket nok til å tjene inn igjen merkostnaden i de fleste tilfeller. Fremtidige miljøsoner både når det gjelder utslipp og støy, skaper imidlertid et visst behov for slike kjøretøy. Scania-hybriden tilfredsstiller de europeiske støykravene i henhold til PIEK-standarden som har en maksimumsgrense på 72 dB(A).

Og selvsagt vil noen virksomheter som ønsker en særlig miljøprofil å ha en eller flere slike biler i kjøretøyparken. Man skal heller ikke se bort fra at det i visse offentlige anbud kan komme krav om hybridisering eller andre miljøtiltak slik man ser for busser i visse områder.

Powered by Labrador CMS