Espen Melby har fire Scania-er med over millionen kilometer bak seg. Flest har R580-en han har kjørt selv 1,7 millioner uten feil.

Espen har kjørt Scania-en 1.700.000 km

SKOTTERUD(AT.no): Espen Melby (45) har nylig tatt i bruk «ny» bil. Scania R580-en han har kjørt de siste ti årene har gått 1,7 millioner kilometer. Eneste som er byttet er én pakning mellom girkasse og motor.

Publisert Sist oppdatert

Denne artikkelen ble publisert for over 5 år siden.

Seks ganger i uka i ti år har Espen Melby og hans trofaste bil kjørt mellom Oslo og Gøteborg, der den har dratt modulvogntoget med ekspressvarer for DSV.

- Det har vært en fantastisk bil. Ikke en tur har jeg måttet avlyse fordi det har vært noe feil, sier Espen Melby.

Men bilen han har kjørt selv hele tiden, er ikke den eneste som har gått langt. På tunet foran verkstedet står det fire Scania-er. En 164 fra 2004 er den eldste. En blå R580 fra 2006 den nyeste. Til sammen har de fire bilene gått fem millioner kilometer. Det betyr 125 runder rundt jorda ved ekvator!

Åtte biler

Espen Melby jobbet i ti år som sjåfør i Helge R.Olsen. Da de la ned den delen av selskapet som trakk traller, kjøpte han sin første egne bil.

Det var i 1999, og i 2003 utvidet han til to biler.

På det meste har han hatt 13-14 biler i drift. Nå er han tilbake på åtte. Utfordringen er å finne nye, gode folk. Rekrutteringen til lastebilbransjen er dårlig på Hedmarken også.

Snill kjøring

Selv om basen ligger så vidt innenfor Hedmarks grenser, er det på E6 mellom Oslo og Gøteborg Espen Melby og den blå R580-en har vært mest.

Hver ettermiddag før rushet har ekvipasjen dratt sørover med et modulvogntog på slep. Senere på kvelden snur de og kjører nordover igjen.

Bare tilhengerne er byttet. I det trallene er rullet av Stena Line, begynner kjøreturen nordover igjen. Våren 2016 ble «godbilen» parkert. Da AT.no var på besøk senere i 2016 sto den med skilter, og det var ingen feil på den. Men etter ti år ønsket Espen Melby seg «et nytt kontor». Nå kjører han en to år gammel R620. For girstanga vil han ikke gi fra seg.

Blitt billigere

I løpet av alle de årene Espen Melby har kjørt Oslo-Gøteborg for DSV, har veien blitt MYE bedre. Lassene har vært de samme. Men drivstofforbruket har sunket fra 4,5 liter på mila til 2,9 på ti år.

Den gevinsten skyldes ene og alene bedre vei.

I snitt er fire av bilene til Espen Melby opptatt med å trekke løstraller for DSV fra kaia i Oslo, Larvik, Brevik og  Langesund.

Girspaken vil ikke Espen Melby gi fra seg.

- For ti år siden var vi over 80 norske bileiere på kaia. I dag er det bare to av oss igjen hos det som var DFDS, sier Espen Melby og ser oppgitt i bakken.

Resten av bilene kommer stort sett fra Øst-Europa.

 

Mye spesial

Resten av kjøringen til Melby Maskintransport består av det meste mellom himmel og jord. En stor andel av det de driver med, er spesialtransport. Både brede og lange gjenstander.

Fra svenske EMW har de flere ganger transportert lass på 40 meter. En av de andre tingene de har kjørt mye av de senere årene, er aluminium fra Sverige til Stord. Der brukes aluminiumen i offshoreindustrien. Av det har de 100 bak seg de senere årene.

Alle spesialtransportene krever mye utstyr som ikke mange andre har. Til sammen har Melby 10-12 forskjellige semier. De fleste av dem er uttrekkbare.

Sidelaster

En av de siste investeringene, er to sidelastere for containere. Slike tilhengere er det de færreste som her.

I tillegg har de kjøpt ti løse flak til disse. Dermed kan kundene både laste og losse mens bilene kan rulle. Det har vært en suksess.

Ved Universitet i Ås i Akershus skal det bygges mye i årene som kommer. Melby Maskintransport har fått kjøringen fra en for seg lokal leverandør. I løpet av de neste tre årene skal de kjøre 1700 tonn stålkonstruksjoner dit.

Når du bor i bilen hele uka, og livet er lastebil sammenhengende fra søndag kveld til natt til fredag, ville antagelig de fleste være godt fornøyd. Espen Melby er ikke helt der.

Smykker i garasjen

Da AT.no var på besøk ble vi invitert med inn i garasjene. I det ene løpet sto smykkene etter hverandre. Først Lille T – så Store T. To stykk helt skinnende og restaurerte Scania T-serie.

En 2005-modell T500 og en av de aller siste T-seriene som ble laget, og en T580 fra 2006.

En med lavt og en med høyt tak. Begge to er pusset helt ned og lakkert knallrøde. Innvendig er de trukket opp hos Buurt Holmsen i Danmark.

- Disse bilene er bare til pynt og hygge. Og litt for å irritere dem som kjører forbi, sier Espen Melby og gliser.

STILLING LEDIG:
Powered by Labrador CMS