Dette skapet produserer egen strøm
Strømmen brukes til oppvarming av lasterommet. Når utviklingen har gått lengre kan kanskje solcellepanel på vogntog også gi kjøling i skap og fremdrift for bilen.
Denne artikkelen ble publisert for over 5 år siden.
Dachser og Fraunhofer Institute for Solar Energy Systems ISE undersøker i disse dager er det mulig å installere solcellepaneler på taket av skappåbygg og utnytte energien som skapes. Dette gjøres ved å sende en test-solcelle-lastebil ut i gatene i Ulm i Tyskland.
Dachsers avdeling Network Management & Organization har i flere år drevet forskning på prototypen for en «solcelle-lastebil», som nå er blitt tatt i bruk i nærheten av logistikksenteret i Ulm. Teamet har allerede fått verdifull kunnskap fra testene, og brukt den nye innsikten til å justere systemet.
Dachser har nå inngått et samarbeid med Fraunhofer ISE. Målet med partnerskapet, som ble etablert i april 2016, er å finne ut hvor mye energi solcellepanelene kan generere i løpet av et år. Derfor har partnerne lansert et innledende pilotprosjekt i en lastebil for frostsensitive varer, og utstyrt den med et batteri som lades opp, solcellepanel, oppvarming i lasterommet, temperatursensorer og en styringsfunksjon for systemet.
1700 Watt
- Planen vår er å samle inn pålitelige data gjennom vinteren, forklarer Maxie Beutler, som er ansvarlig for testene sammen med Nicole Sommerlatte.
De innledende målingene er lovende, opplyser Dachser i en pressemelding.
- Avhengig av hvor mye sol de får, genererer panelene opptil 1700 Watt. Med energi fra solcellepanelene og batteriet holdes temperaturen i lasterommet stabilt på over to grader celsius, sier Beutler.
Solenergi til kjøling og fremdrift
Testresultatene vil vise hvor stort potensialet er for solenergi som genereres på farten.
- Dette er selvsagt bare ideer ennå, men hvis vi kan bruke solenergi på et fremtidig utviklingsstadium i for eksempel kjøleenheter, industrielle lastebiler eller alternativ fremdriftsteknologi, så ville det bidra betydelig til å forbedre den miljømessige bærekraften, sier Beutler.
- Produsere, lagre og bruke solenergi på farten – slik fører vi transport og energiproduksjon sammen. Det vil alltid være utfordrende å prøve å kombinere teknologiene fra to bransjer, men i dette prosjektet samarbeider vi på en konstruktiv måte om innovative løsninger, sier Matthieu Ebert, som leder prosjektet ved Fraunhofer ISE.
STILLING LEDIG:
-
Isachsen Anlegg AS søker stikningsingeniør
Vi ser etter deg som er klar for nye utfordringer på prosjekter innen vei, VA og infrastruktur på Østlandet!
-
Isachsen Anlegg AS søker anleggsleder
Vil du være med å ha ansvaret for drift og produksjon på anleggsprosjekter innen vei, VA og infrastruktur?
-
Entrack søker mekanikere til avd. Møre og Romsdal / Sunnfjord
Mekaniker på jakt etter nye utfordringer? Se her!
-
Agaia søker lærlinger
Vi søker lærlinger som vil utvikle seg i et miljø der teori møter praksis!?
-
Isachsen Anlegg AS søker BIM-teknikker
Er DU den vi ser etter?
-
Franzefoss Pukk AS (FPU) Anlegg Steinskogen søker operatør/mekaniker
Vi søker ny operatør/mekaniker til knuseverk
-
Beck Maskin AS søker mekaniker
Vi søker servicemekanikere/montører
-
Hæhre Entreprenør AS søker anleggsleder
Er du en erfaren prosjekt- eller anleggsleder? Bli med i Hæhres betonggjeng!
-
Engcon Norway AS søker selger/produktveileder/ordremottaker
Er DU vår nye kollega?
-
Hæhre Entreprenør AS søker kontraktsleder
Er DU vår nye kontraktsleder?