Engelskmann på glatta
Se hvordan det gikk da vi tok med oss en engelskmann til Skandinavisk Trafikksenter i Kristiansand på glattkjøringskurs.
Denne artikkelen ble publisert for over 5 år siden.
Da AT.nos ferskeste lastebiljournalist skulle fullføre det obligatoriske glattkjøringskurset for C+CE inviterte vi den ferskeste lastebiljournalisten, George Barrow, i verdens eldste lastebilmagasin, Commercial Motor, med oss på glattisen.
Mange husker vel alle oppslagene for noen år siden da Heathrow ble stengt midt i julerushet etter at det kom 20 cm med snø. På veiene i England er det ikke noe bedre, ifølge George.
Her er Georges egne ord og tanker rundt opplevelsen i Kristiansand:
Storbritannia får aldri snø, i hvertfall ikke på samme måte som dere gjør i Norge. Når vi unntaksvis får noen hvite fnugg er det kun patetiske mengder, knapt nok til å lage en snøball en gang. Det å reise til Norge for å utføre den obligatoriske glattkjøringen byr derfor på en bratt lærekurve, men det gir en uvurderlig erfaring og er noe som burde vært gjennomført også i andre land.
Når det ikke er snø på bakken tar vi for gitt enkle ting som å komme i gang. Men på snø eller is fant jeg det ganske utfordrende innimellom. Det er mye prat om bruken av vinterdekk i Storbritannia, men det er sjelden at lastebiler, eller personbiler, er utstyrt med vinterdekk.
Følelsen av å skli hjelpeløst rundt
Bare det å kjenne fordelen med skikkelig gummi i dekkene, hvordan oppførsel og friksjon bedres med gode dekk, var en vekker under opplevelsen av å skli hjelpeløst rundt i hastigheter under 40 km/t med ABS og stabilitetskontroll arbeidende på overtid for å redde deg. Det blir straks åpenbart hvorfor uerfarne sjåfører må gjennomgå denne typen av trening.
Det å lære og kjenne etter grep og sakte akselerere krever en viss form for følsomhet som godværsførere egentlig ikke vet å sette pris på før de står der med spinnende hjul mens de speider etter friksjon.
Gjennom de to dagene kurset varte, ble det mer og mer åpenbart for meg at å kjøre på snø og is handler like mye om erfaring som om teori og praksis.
Det er velkjent hvordan du burde kjøre, men inntil det går galt (eller det begynner å gå galt), forstår du ikke fult ut problemene eller situasjonene du kan komme ut for. Erfaringer hvor det går galt, som under kurset, eller erfaringer opparbeidet gjennom årevis med praksis er noe vi mangler i Storbritannia, men samtidig noe vi burde ta tak i.
Glattkjøringskurs gir tryggere veier
En erfaring som jeg definitivt ikke ønsker å gjenta var det å miste kontrollen nedover en bakke.
Selv om det var helt trygt på testbanen var det forbausende å oppleve hvor raskt lastebilen økte momentet selv i den korte bakken på testsenteret.
Det var deretter urovekkende å se hvor lite bremsene klarte å redusere hastigheten nedover den glatte bakken.
Dersom alle førere i Storbritannia kunne erfare det jeg har gjort ville de ha mye mer respekt for snø, og våre veier ville uten tvil vært tryggere i vintermånedene.
STILLING LEDIG:
-
Hæhre Entreprenør AS søker prosjekt controller
Har du interesse for prosjektøkonomi- og styring? Vi søker Prosjekt Controller
-
Hurtigruta Carglass søker bilglasstekniker til vår avdeling Alnabru!
Er DU vår nye bilglasstekniker?
-
Anlegg Øst Entreprenør søker prosjektleder
Vil du bli en del av et dynamisk og fremtidsrettet team? Bli Prosjektleder hos Anlegg Øst Entreprenør!
-
Anlegg Øst Entreprenør søker prosjekteringsleder
Er DU den vi søker?
-
Vartdal Gjenvinning AS- Florø søker assisterende anleggsansvarlig
Er DU vår nye kollega?
-
Steg Entreprenør AS søker tilbudsleder/kalkulatør og prosjektleder
Tilbuds- og prosjektledere m.erfaring fra anleggsbransjen - Steg vokser og trenger enda flere dyktige kollegaer!
-
Maskinentreprenør Herbjørn Nilssen AS søker landmåler/stikningsingeniør/geomatiker
Vi søker anleggsstikker/Geomatiker, Er det DEG?
-
Isachsen Anlegg AS søker anleggsleder
Vil du være med å ha ansvaret for drift og produksjon på anleggsprosjekter innen vei, VA og infrastruktur?