STOR: Den nye MAN 41.480-bergingsbilen til Nord Salten Auto har 8x8 med Omars bergingsaggregert.

Slugger av en bil

NY BIL: Nord Salten Auto AS på Hamarøy får i disse dager en slugger av en bergingsbil. Den nye MAN-tungbergeren har åttehjulstrekk, og har alt hva en bilberger kan drømme om.

Publisert Sist oppdatert

Denne artikkelen ble publisert for over 5 år siden.

Bilen som nå skal hjelpe tungtrafikken på Hamarøy er bygget på en MAN TGS 41.480. Påbygget er levert av OMAS og Vang Auto-Service.

Bilen skal ha base på Ulsvågskaret på Hamarøy, mellom Fauske og Narvik. Med mange bratte stigninger helt nede fra fjæresteinene og høyt til fjells er ofte lastebilene står fast. De bratteste bakkene har seks graders helling.

Derfor har det vært viktig for bilberger Karl Eirik Berntzen å ha en bil som drar på alle hjul. Brorparten av oppdragene er å hjelpe trailere opp de bratte bakkene.

Med trekk på alle hjulene kan Nord Salten Auto både kjøre og rygge inn til havaristen når de må bistå. Også tidligere har de hatt tungberger med 8x8. Den gamle er nå lagt ut for salg.

Den største forskjellen på den nye og den gamle bilen er bergingsaggregatet. På den nye er det sidelabber og det er vinsjer på begge sider av bilen for sidetrekk.

I tillegg er det utskyv på bommen. Aggregatet har også vridbare kasteblokker nede på stikka, sammen med innfesting for kasteblokker på støttebeina foran. Det gjør bilen mer fleksibel ute på veien når den skal berge havarister.

Den nye bilen veier 30 tonn ferdig rigget og er fire meter høy. Den kan trekke vogntog opp til 70 tonn i vanlig fart langs veiene, men reduseres farten til 40 km/t kan den trekke 90 tonn.

Nord Salten Auto kjører også for Falck. De har ansvaret for all tungbergning på Hamarøy for dem.

Powered by Labrador CMS