
Scania med selvkjørende «platoon»
Skal sende førerløse lastebiler i konvoi.
Denne artikkelen ble publisert for over 5 år siden.
Førerløse lastebiler og drivstoffbesparende samkjøring – såkalt platooning – er noe de fleste lastebilprodusentene jobber med. Nå ser Scania ut til å bli først med kombinasjonen av førerløse biler og samkjøring.
I et samarbeidsprosjekt med blant andre havne- og transportmyndighetene i Singapore og Toyota, skal Scania prøve å organisere konvoier med fire lastebiler mellom havneterminaler i det lille landet. Tanken er at den første lastebilen har sjåfør, mens de tre påfølgende kjører helt av seg selv.
- Selvkjørende kjøretøy og platooning er hjørnesteiner i fremtidens bærekraftige transportsystemer, sier Claes Erixon, sjef for forskning og utvikling hos Scania.
Prosjektet er langsiktig og vil gå over to faser. I den første fasen skal systemer testes og tilpasses lokale forhold. Dette skal gjøres av Scania og Toyota i sine respektive testsentre i Sverige og Japan. Den andre fasen vil bestå av lokale forsøk og teknologiutvikling i Singapore.
- Lastebilfrakt er i dag en arbeidsintensiv bransje. Det er mangel på sjåfører. Derfor er platooning-teknologi en mulighet til å øke produktiviteten både i havnesektoren og lastebilbransjen, sier Pang Kin Keong i Committee on Autonomous Road Transport in Singapore (CARTS).
STILLING LEDIG:
-
Teknisk spesialist
Volvo Maskin AS
-
Anleggsrørlegger Ny Lufthavn Bodø
Peab Anlegg
-
Grunnarbeidere
Hæhre Entreprenør AS
-
ADK Rørlegger
Hæhre Entreprenør AS
-
Anleggsleder/prosjektleder
Ottar Bergersen & Sønner AS
-
Selger: Ettermarked, Reservedeler og Utstyr.
Fredheim Maskin AS
-
Mekaniker Verksted & Reisende
Fredheim Maskin AS
-
Automasjonstekniker
Fredheim Maskin AS
-
Bulkoperatør
AUSTIN NORGE AS