Transportgiganter angriper Posten
Postnord og DB Schenker beskylder Posten/Bring for å bruke statstøtte-penger til å skaffe seg monopol på transporttjenester.
Denne artikkelen ble publisert for over 5 år siden.
Posten avviser kategorisk anklagene.
- Dette har vi hørt før, sier Elisabeth Gjølme, konserndirektør for kommunikasjon i Posten Norge.
For et par måneder siden fikk samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen en rekke anklager mot Posten Norge på sitt bord.
Schenker og Postnord
Bak anklagene står DB Schenker og Postnord som har bedt om et møte.
Flere store transportselskaper har lenge vært kritisk til utviklingen i Posten, og spesielt konsernets kommersielle selskap Bring.
Ifølge selskapene stuper lønnsomheten i bransjen og at utviklingen til et statsmonopol på logistikk gjennom Posten Norge hindrer sunn konkurranse.
Posten bruker statsstøtte-penger til å kjøpe opp konkurrerende transportselskaper og legge dem inn under sin kommersielle tjeneste Bring. Statsstøtte brukes også til å bygge opp en rekke svære terminaler, som både håndterer brev og gods, samt infrastruktur, som konkurrenter i realiteten ikke får tilgang til.
Opptrer som monopolist
Posten Norge bygger terminaler landet over som er med på å skape monopol på logistikkmarkedet, hevder konkurrentene DB Schenker og Postnord.
Verken i Sverige eller Danmark mottar postselskapene statsstøtte tilsvarende det Posten Norge gjør.
Posten og DB Schenker har gjentatte ganger møttes i retten.
På ett tidspunkt krevde DB Schenker 460 millioner av Posten, i en konflikt som skulle komme til å vare i 3 år.
Kritikerne mener at staten gjennom Posten Norge bygger et statlig logistikkmonopol. De mener at godsvirksomheten må skilles ut fra Posten Norge i et eget selskap, for å sikre sunn konkurranse.
Markedsdirektør Ole A. Hagen i Postnord mener Posten-virksomheten er ødeleggende for markedet.
- Det nye er at konkurransen i logistikkmarkedet ødelegges når Posten entrer dette markedet, sier Hagen til Aftenposten og får støtte av bransjekollega Einar Spurkeland i DB Schenker.
Fra 1. januar 2017 legges Posten Norge under Næringsdepartementet.
Slår tilbake
Ifølge Elisabeth Gjølme, konserndirektør for kommunikasjon i Posten Norge, mottar ikke Posten statsstøtte:
- Vi får betalt for ulønnsomme samfunnspålagte posttjenester, sier hun.
Gjølme avviser også sammenblanding mellom post- og logistikkdelen.
- Norsk Kommunikasjonsmyndighet fører kontroll med Postens virksomhet og påser at det ikke skjer kryssubsidiering mellom post og logistikk. Jeg tror ingen andre aktører blir så nøye kontrollert og fulgt opp som Posten, sier hun til Aftenposten.
STILLING LEDIG:
-
Hurtigruta Carglass søker bilglasstekniker til vår avdeling Alnabru!
Er DU vår nye bilglasstekniker?
-
Anlegg Øst Entreprenør søker prosjektleder
Vil du bli en del av et dynamisk og fremtidsrettet team? Bli Prosjektleder hos Anlegg Øst Entreprenør!
-
Anlegg Øst Entreprenør søker prosjekteringsleder
Er DU den vi søker?
-
Vartdal Gjenvinning AS- Florø søker assisterende anleggsansvarlig
Er DU vår nye kollega?
-
Steg Entreprenør AS søker tilbudsleder/kalkulatør og prosjektleder
Tilbuds- og prosjektledere m.erfaring fra anleggsbransjen - Steg vokser og trenger enda flere dyktige kollegaer!
-
Maskinentreprenør Herbjørn Nilssen AS søker landmåler/stikningsingeniør/geomatiker
Vi søker anleggsstikker/Geomatiker, Er det DEG?
-
Isachsen Anlegg AS søker anleggsleder
Vil du være med å ha ansvaret for drift og produksjon på anleggsprosjekter innen vei, VA og infrastruktur?
-
Contur AS søker fagleder betong
Vil du bli med å forme fremtiden med en av Norges største entreprenører innen betongkonstruksjoner?
-
Isachsen Anlegg søker erfaren prosjekteringsleder
Er DU vår nye kollega?