
Transportgiganter angriper Posten
Postnord og DB Schenker beskylder Posten/Bring for å bruke statstøtte-penger til å skaffe seg monopol på transporttjenester.
Denne artikkelen ble publisert for over 5 år siden.
Posten avviser kategorisk anklagene.
- Dette har vi hørt før, sier Elisabeth Gjølme, konserndirektør for kommunikasjon i Posten Norge.
For et par måneder siden fikk samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen en rekke anklager mot Posten Norge på sitt bord.
Schenker og Postnord
Bak anklagene står DB Schenker og Postnord som har bedt om et møte.
Flere store transportselskaper har lenge vært kritisk til utviklingen i Posten, og spesielt konsernets kommersielle selskap Bring.
Ifølge selskapene stuper lønnsomheten i bransjen og at utviklingen til et statsmonopol på logistikk gjennom Posten Norge hindrer sunn konkurranse.
Posten bruker statsstøtte-penger til å kjøpe opp konkurrerende transportselskaper og legge dem inn under sin kommersielle tjeneste Bring. Statsstøtte brukes også til å bygge opp en rekke svære terminaler, som både håndterer brev og gods, samt infrastruktur, som konkurrenter i realiteten ikke får tilgang til.
Opptrer som monopolist
Posten Norge bygger terminaler landet over som er med på å skape monopol på logistikkmarkedet, hevder konkurrentene DB Schenker og Postnord.
Verken i Sverige eller Danmark mottar postselskapene statsstøtte tilsvarende det Posten Norge gjør.
Posten og DB Schenker har gjentatte ganger møttes i retten.
På ett tidspunkt krevde DB Schenker 460 millioner av Posten, i en konflikt som skulle komme til å vare i 3 år.
Kritikerne mener at staten gjennom Posten Norge bygger et statlig logistikkmonopol. De mener at godsvirksomheten må skilles ut fra Posten Norge i et eget selskap, for å sikre sunn konkurranse.
Markedsdirektør Ole A. Hagen i Postnord mener Posten-virksomheten er ødeleggende for markedet.
- Det nye er at konkurransen i logistikkmarkedet ødelegges når Posten entrer dette markedet, sier Hagen til Aftenposten og får støtte av bransjekollega Einar Spurkeland i DB Schenker.
Fra 1. januar 2017 legges Posten Norge under Næringsdepartementet.
Slår tilbake
Ifølge Elisabeth Gjølme, konserndirektør for kommunikasjon i Posten Norge, mottar ikke Posten statsstøtte:
- Vi får betalt for ulønnsomme samfunnspålagte posttjenester, sier hun.
Gjølme avviser også sammenblanding mellom post- og logistikkdelen.
- Norsk Kommunikasjonsmyndighet fører kontroll med Postens virksomhet og påser at det ikke skjer kryssubsidiering mellom post og logistikk. Jeg tror ingen andre aktører blir så nøye kontrollert og fulgt opp som Posten, sier hun til Aftenposten.
STILLING LEDIG:
-
Hæhre Entreprenør AS søker laborant
Ønsker du en spennende jobb som laborant innen vei og anlegg?
-
Hæhre Entreprenør AS søker kalkulatør konstruksjoner
Er du en drivende dyktig kalkulatør med engasjement for anleggsbransjen?
-
SMP PARTS NORGE AS søker Field Sales Manager
Vi søker en sulten og ambisiøs Field Sales Manager til markedsledende selskap
-
Isachsen Anlegg AS søker stikningsingeniør
Vi ser etter deg som er klar for nye utfordringer på prosjekter innen vei, VA og infrastruktur på Østlandet!
-
Isachsen Anlegg AS søker anleggsleder
Vil du være med å ha ansvaret for drift og produksjon på anleggsprosjekter innen vei, VA og infrastruktur?
-
Entrack søker mekanikere til avd. Møre og Romsdal / Sunnfjord
Mekaniker på jakt etter nye utfordringer? Se her!
-
Agaia søker lærlinger
Vi søker lærlinger som vil utvikle seg i et miljø der teori møter praksis!?
-
Isachsen Anlegg AS søker BIM-teknikker
Er DU den vi ser etter?
-
Engcon Norway AS søker selger/produktveileder/ordremottaker
Er DU vår nye kollega?