Daglig leder Per Nielsen i BN Entreprenør AS i Trondheim prøvesitter den nye Takeuchi Suncar TB216E til stor glede for Bjørn Eirik Arnesen i ABS Maskin AS. To-tonneren er den første elektriske gravemaskinen med batteridrift i Norge.

Elektrisk drevet gravemaskin

Tirsdag formiddag 6. desember kjørte Schjetne Transport AS inn i bakgården hos BN Entreprenør AS i Trondheim med dyrebar last. På lasteplanet sto den elektriske gravemaskinen Takeuchi Suncar TB216E, trolig den første batteridrevne gravemaskinen i Norge.

Publisert Sist oppdatert

Denne artikkelen ble publisert for over 5 år siden.

En halvtime senere var maskinen klargjort i verkstedet.

Maskinførerlærling Amund Ringnes Gjelten (20) fikk æren av å vise nykommerens funksjoner. I tur og orden ble bom, stikke, skuffe, førerhyttesving, belting og andre funksjoner demonstrert.

Alt gikk oppskriftsmessig, bortsett fra på ett punkt. Motorlyden var borte, kun litt gnisning fra beltene kunne høres under demonstrasjonen i verkstedhallen.

- Nettopp det er jo hensikten med en batteridrevet gravemaskin. Ingen avgasser og ingen lyd. Denne gleder vi oss til å sette i drift, sier daglig leder Per Nielsen i BN Entreprenør.

Rett ut i jobb

Om kort tid får den nye to-tonns Takeuchi/Suncar-maskinen sin ilddåp. Det skjer i Kattem Øst borettslag i Trondheim hvor det skal foretas en rekke oppgraderinger innendørs, blant annet i garasjeanlegget.

Fagarbeidere fra flere andre håndverksgrener blir også involvert, og arbeidet vil foregå over en 2-3 måneders periode. Det har vært ønske om støysvake og avgassfrie maskiner. I så måte representerer den nye batteridrevne maskinen en idéalløsning.

Batterikapasiteten gir fire timers drift, oppladingen tar samme tid.

Den 20 år gamle maskinførerlærlingen Amund Ringnes Gjelten fikk æren av å teste at alle funksjoner var i orden etter at maskinen var på plass i BN-verkstedet.

 

Ville ha 17-tonner

- Da vi så Suncars 17-tonns, elektriske beltegraver på Takeuchi-standen på Bauma, tente vi på alle pluggene. Vi tenkte å leie og prøve en 17-tonner i noen måneder neste år, blant annet for å lage stort «lydløst show» på torget i Trondheim under 17-maiforberedelsene, men Suncar kunne ikke levere. To-tonneren TB216E derimot var det ikke noe problem med. Vi var ikke i tvil. Den ble bestilt etter besøk på fabrikken i Sveits. Der fikk vi forklart den elektriske batteriløsningen som erstatter dieselmotoren, forteller Per Nielsen.

IMG_3260.JPGInfopanelet til høyre ved førerplassen gir alle informasjoner, selvfølgelig også om hvor mye kjøretid som gjenstår før de tre batteripakkene i bakstussen må lades. Foto: Bjørn Eilert Eriksen- ABS Maskin opplyser at investering i en batteridrevet beltegraver ligger i en helt annen divisjon kostnadsmessig enn en vanlig ABS Takeuchi to-tonner til under 200.000 kroner. Hvordan kan BN Entreprenør forsvare en investering på over en halv million mer i denne el-versjonen til 750.000 kroner?

- Én må være den første, og vi ønsker å vise at bedriften mener noe med sin miljøprofil. Vi får erfaringer med batteridrift, og etter hvert som flere jobber utføres med denne maskinen, vil vi spare driftskostnader. Den raske, teknologiske utviklingen vi er inne i, og miljøbølgen som skyller over oss, vil om kort tid gi oss gravemaskiner med kraftigere, rimeligere og enklere batteriteknikk. Når elektrisk drevne gravemaskiner kommer for fullt, vil vi allerede være godt i gang, sier Per Nilsen.

Takeuchi utvikler egen batterigraver

- A&T kjenner til at Takeuchi er kommet langt i å utvikle egne, batteridrevne gravemaskiner. Når kan disse ventes, og hva vil prisen bli, Bjørn Eirik Arnesen, daglig leder i ABS Maskin?

- Prisantydningene fra Takeuchi går i retning av 400.000 kroner, det dobbelte av hva en vanlig to-tonns maskin koster. Leveranser på nåværende tidspunkt er ikke aktuelt, men Takeuchi har sett på produksjonen hos Suncar og har inngått avtale om at batteridrift kan bygges på Takeuchis gravere der. For oss er det spennende å delta i denne eksklusive leveransen til BN Entreprenør. Gjennom mange år har vi sett hvordan brødrene Per og Ole Ståle Nilsen er fremtidsrettet, og gradvis har bygd opp BN Entreprenør takket være kreative og systematiske løsninger, sier han.

Les mer om BN Entreprenør i Anlegg&Transport nummer 12, 2016.

Powered by Labrador CMS