Elektrisk Peugeot Partner.

Gir 50.000 kroner i vrakpant for dieselvarebiler

Importør vil ha kundene over på elektriske varebiler.

Publisert Sist oppdatert

Denne artikkelen ble publisert for over 5 år siden.

I det endelige statsbudsjettet som ble vedtatt i begynnelsen av desember ble det klart at Regjeringen ønsker å bidra til å skifte ut fossildrevne varebiler med nullutslippskjøretøy ved å øke vrakpanten. Fra nyttår vil det gis et tilskudd på 13.000 kroner ved kjøp av ny, utslippsfri varebil. I tillegg kommer den tradisjonelle vrakpanten på 3000 kroner.

Peugeot og Citroën velger imidlertid å gå enda lengre for å bidra til en raskere utskiftning av fossilt drevne varebiler i Norge. Derfor er det nå bestemt at alle som kjøper en elektrisk Peugeot Partner eller Citroën Berlingo, skal få et ekstra tilskudd på 34 000 kroner. Dermed vil kjøperne i realiteten få en vrakpant på hele 50 000 kroner på sin dieseldrevne varebil, skriver Citroën- og Peugeot-importør Bertel O. Steen i en nyhetsmelding.

«75 prosent kan skiftes ut»

- Peugeot og Citroën var tidlig ute med elektriske personbiler, og som ledende produsent av elektriske varebiler med hurtiglader, vil vi også bidra til å øke andelen av disse. Insentivene har ikke slått til for varebil på samme som for personbil, men vi klare til å hjelpe til, sier Roy Erik Johnsen, merkesjef for Citroën og Peugeot varebil.

Ifølge beregninger gjort av Transportøkonomisk Institutt kan 75 prosent av dagens varebiler i hovedstadsområdet skiftes ut med elektriske varianter dersom man lader noen timer midt på dagen. Selv uten lading vil omtrent halvparten av varebilene som blir kjørt av håndverkere i storbyene kunne være elektriske og fortsatt ha lang nok rekkevidde.

- Godt storbyalternativ

Peugeot Partner og Citroën Berlingo har begge en rekkevidde på 170 kilometer målt etter NEDC-standarden. Det gir en realistisk rekkevidde på mellom 80 og 120 kilometer ved norske forhold.

- Vi er overbevist om at disse bilene er et godt alternativ for mange bedrifter i norske storbyer, og ved å bytte ut dieseldrevne varebiler med nullutslippsbiler i disse områdene reduserer man både lokale og globale utslipp, avslutter Stian Gihle, informasjonssjef for Citroën og Peugeot varebil.

 

Powered by Labrador CMS