
Salter sykkelveier
Nå skal fotgjengere og syklister i Bærum få det lettere om vinteren.
Denne artikkelen ble publisert for over 5 år siden.
Som et prøveprosjekt saltes enkelte gang- og sykkelveier i Bærum i vinter for å legge bedre til rette for vintersyklistene.
Tiltaket testes i første omgang ut på gang- og sykkelveien langs fylkesvei 160 fra Rykkin-senteret til Oslo grense (Bærumsveien), og fortauet på fylkesvei 610 fra Jar til Lysaker stasjon (Vollsveien).
Økt sykkelbruk – også på vinterstid - er viktig for å løse transportutfordringene i hovedstadsområdet. Sand som strømiddel er vanlig standard for vinterdrift av gang og sykkelveier i Akershus, men salting gir mer bar og isfri asfalt. Statens vegvesen gjennomfører prøveprosjektet i samarbeid med Akershus fylkeskommune.
- Snø- og is-såle vil likevel kunne forekomme i perioder av vinterhalvåret, fordi salt ikke har noen effekt når det er sterk kulde. Salting av de gang- og sykkelveiene som testes i vinter skjer etter samme prosedyre som benyttes for gang- og sykkelveier på riksveinettet i Oslo. Prøveprosjektet vil gi erfaring som kan brukes som grunnlag for vurdering av vinterdrift på andre deler av gang- og sykkelveinettet i Akershus neste vinter, sier Trond Holtvedt, seksjonsleder i Statens vegvesen.
Det er Statens vegvesen som melder om denne satsingen via sine nettsider. På nettet lister Vegvesenet i tillegg opp følgende fordeler og ulemper med saltingen:
Fordelene:
- Snø og isfri gang- og sykkelvei store deler av vinteren.
- Når snøen blir borte i overgangsperioder eller om våren, vil gang- og sykkelvegen være fri for sjenerende grus og sand.
- På en gang- og sykkelvei vil saltet bli liggende og således kunne holde asfalten rim- og isfri i perioder uten nedbør.
Ulempene:
- Miljøulemper for salting av gang- og sykkelvei vil generelt være som ellers på fylkesvei når det gjelder jord, vegetasjon, innsjøer og vassdrag, samt korrosjon på sykler.
- Bruk av salt medfører mer arbeid og oppfølging enn vanlig gruset gang- og sykkelvei og dermed høyere kostnader.
- Saltet virker best når det får mekanisk hjelp av biltrafikk til å løse opp is og snø. På en gang- og sykkelvei må noe mer salt benyttes fordi man ikke får samme hjelp av trafikken.
STILLING LEDIG:
-
Maskinførere NLBO
Peab Anlegg
-
Anleggsrørlegger Ny Lufthavn Bodø
Peab Anlegg
-
Grunnarbeidere
Hæhre Entreprenør AS
-
ADK Rørlegger
Hæhre Entreprenør AS
-
Anleggsleder/prosjektleder
Ottar Bergersen & Sønner AS
-
Selger: Ettermarked, Reservedeler og Utstyr.
Fredheim Maskin AS
-
Mekaniker Verksted & Reisende
Fredheim Maskin AS
-
Automasjonstekniker
Fredheim Maskin AS
-
Operatør til Albach flishogger
BioDrift AS
-
Prosjektleder
Anlegg Øst Entreprenør