Ultra-Seals europeiske demovogntog.

Gjør at dekkene varer lenger

Forseglingsvæsken Ultra-Seal hadde Europa-lansering i 2016. Nå er det bestemt at Truck & Trailer Norway AS skal tilby produktet i Norge.

Publisert Sist oppdatert

Denne artikkelen ble publisert for over 5 år siden.

Om Ultra-Seal heter det at væsken skal forebygge dekkpunktering, og den betegnes som en «levetids-forlenger for dekk».

Den flytende væsken forsegler dekket innvendig og beskytter dette mot utettheter, punktering og dekkeksplodering. Samtidig reduserer Ultra-Seal varmeutvikling i dekket, og livet forlenges ved at dekktrykket opprettholdes. Dekkslitasjen minimeres, og drivstofforbruket vil reduseres, heter det i en pressemelding.

Væsken har vært tilgjengelig på det amerikanske markedet i over 40 år. På IAA i Hannover 2016 var det Europa-lansering. Nå er det sendt ut en pressemelding på 15 språk om nye distributører i Storbritannia (Trans UK Equipment Management Ltd), Norge (Truck & Trailer Industry Norway AS) og Nederland (VDL Weweler Parts).

DSV Road Holding har forut for lanseringen i Europa kjørt tester med Ultra-Seal i en nimånedersperiode. Det ble benyttet Ultra-Seal i dekkene på 500 av DSVs trailere. Samtidig ble det kjørt 500 trailere uten det dekkbeskyttende stoffet.

Ultra-Seal fåes også i tønneversjon med automatisk pumpe og tralle.

Dekkene var av samme type med samme spesifikasjoner, og trailerne hadde samme arbeidsoppgaver i hele Europa. Alle hendelser ble registrert, og det viste seg at dekkene med Ultra-Seal hadde 75 prosent færre innrapporterte problemer kontra dekkene uten Ultra-Seal. Analysen viste at 66 prosent kunne knyttes direkte til bruken av beskyttelsesvæsken, antallet dekkeksploderinger falt med sju prosent og antallet andre dekkrelaterte skader gikk ned med åtte prosent.

På listen over store kunder som har godkjent bruk av Ultra-Seal finner vi Fahrzeugwerk Bernard Krone GmbH, DSV, Tip Trailers, ICTS (sikkerhet ved flytransport) og Ancotrans (dansk transportselskap.

STILLING LEDIG:
Powered by Labrador CMS