Det går mot et bra lastebilår
En måned før årsslutt kan vi slå fast at det går mot et godt lastebilår. Pr. utgangen av november er det registrert hele 452 flere lastebiler alle klasser sett under ett enn på samme tid i fjor.
Denne artikkelen ble publisert for over 5 år siden.
Selv det aller letteste lastebilsegmentet ligger nå på fjorårsnivå hvis man ser bort fra grupperingen «andre» som sikkert også inneholder noen campingbiler. Alle de øvrige klassene har vekst, den tyngste over 22 tonn riktignok med bare 7,1%. Likevel har denne vektklassen alene en økning på godt over 200 enheter.
Vi har i størst mulig grad «vasket» statistikken for kjøretøy som i vår sammenheng ikke har noe å gjøre blant lastebilene, altså campingbiler og dumpere som rent teknisk blir registrert som lastebiler.
3,5 – 5,9 tonn
Dette er en veldig liten lastebilklasse som domineres av Mercedes-Benz. Merket ligger akkurat over fjorårsnivået, mens VW på 2.-plassen ligger en bil under. Nedgangen i klassen skyldes «Andre».
6,0 – 9,9 tonn
Iveco dominerer denne klassen og har en markedsandel på nesten 47%. Det betyr faktisk at de andre merkene, med unntak av Fuso, står i ro eller går ned. Fuso på fjerdeplassen har også klart å øke markedsandelen og puster faktisk MAN i ryggen. Klassen ligger nå 36,6% over fjoråret pr. utgangen av novemer.
10,0 – 15,9 tonn
Mercedes-Benz fortsetter som suveren markedsleder, men ikke riktig så dominerende som ifjor. Den klart største veksten er det imidlertid Iveco som står for med sin nye Eurocargo. Også Renault viser stor vekst, faktisk en firedobling, men fra et vesentlig lavere nivå. Men det betyr altså at franskmannen er helt i hælene på tilsvarende bil fra sitt vestsvenske søsterselskap. Dette segmentet opplever den største veksten fra samme periode ifjor, med hele 40,9%.
16,0 – 21,9 tonn
Også dette er en klasse med betydelig vekst, pr. utgangen av november 25,1% sammenlignet med samme periode ifjor. De tre største øker i antall, MAN står i ro, og de tre minste går ytterligere tilbake.
Volvo er den suverene vinner i klassen og har nesten doblet antall enheter og styrket markedsandelen kraftig fra ifjor. Scania ligger like over fjorårsnivået, men har på grunn av den kraftige veksten i segmentet fått redusert markedsandel De 11 enhetene som er registrert under «Andre» i vårt oppsett er kjøretøy ombygd og registrert som Øveraasen.
22 tonn og tyngre
Dette er den klart dominerende klassen, og den har økt med 227 enheter i løpet av årets 11 første måneder sammenlignet med samme periode i fjor. Det er grunn til å merke seg at Volvo alene har en økning som er sterkere enn dette, og det betyr selvsagt at andre har gått ned. Det gjelder også nummer to på lista, Scania, men den østsvenske produsenten nærmer seg nå fjorårsnivået med sin flunkende nye bil. Både Mercedes-Benz og MAN har vekst omtrent på nivå med veksten i segmentet, og markedsandelen er dermed så godt som uendret.
De tre minste globale merkene går tilbake. Aller verst er det for DAF som opplever mer enn en halvering og Renault som er tett på en halvering.
STILLING LEDIG:
-
Hæhre Entreprenør AS søker prosjekt controller
Har du interesse for prosjektøkonomi- og styring? Vi søker Prosjekt Controller
-
Hurtigruta Carglass søker bilglasstekniker til vår avdeling Alnabru!
Er DU vår nye bilglasstekniker?
-
Anlegg Øst Entreprenør søker prosjektleder
Vil du bli en del av et dynamisk og fremtidsrettet team? Bli Prosjektleder hos Anlegg Øst Entreprenør!
-
Anlegg Øst Entreprenør søker prosjekteringsleder
Er DU den vi søker?
-
Vartdal Gjenvinning AS- Florø søker assisterende anleggsansvarlig
Er DU vår nye kollega?
-
Steg Entreprenør AS søker tilbudsleder/kalkulatør og prosjektleder
Tilbuds- og prosjektledere m.erfaring fra anleggsbransjen - Steg vokser og trenger enda flere dyktige kollegaer!
-
Maskinentreprenør Herbjørn Nilssen AS søker landmåler/stikningsingeniør/geomatiker
Vi søker anleggsstikker/Geomatiker, Er det DEG?
-
Isachsen Anlegg AS søker anleggsleder
Vil du være med å ha ansvaret for drift og produksjon på anleggsprosjekter innen vei, VA og infrastruktur?