
Samarbeider om platooning
MAN Truck & Bus og logistikk-kjempen DB Schenker har inngått en intensjonsavtale om å samarbeide om platooning, et system hvor flere lastebiler kjører tett etter hverandre og har en trådløs oppkobling mot hverandre.
Denne artikkelen ble publisert for over 5 år siden.
Ifølge MAN er dette det første samarbeidet av sitt slag. Selskapene håper å komme i gang med praktiske tester på motorveien mellom München og Nürnberg, to av de viktigste logistikk-knutepunktene for DB Schenker i Tyskland, allerede i 2018.
- Vårt mål er å være blant de ledende når det gjelder digitale forretningsmodeller innenfor transport og logistikk. Derfor er vi glade for dette samarbeidet med MAN som setter oss i stand til å teste platooning i praktisk daglig bruk mellom våre terminaler. Dette partnerskapet åpner for at vi kan finne nye måter å optimere logistikk-prosessene på, sier Jochen Thewes, styreleder i DB Schenker.
Mange fordeler
MAN-sjef Joachim Drees ser på avtalen som et viktig middel for praktisk utprøving av platooning. – Platooning har mange fordeler, blant annet sikkerhet. Menneskelige feil er den vesentligste årsaken til at biler kjører inn i hverandre på motorveien. Ved å koble sammen kjøretøyer etter hverandre elektronisk kan man i stor grad unngå denne type ulykker. Når lastebiler kjører tett etter hverandre, reduserer man den samlede luftmotstanden og sparer drivstoff, typisk 10%. Ytterligere en fordel er at man kan utnytte plassen på veiene bedre, sier han. Ikke minst på Tysklands overfylte motorveier er det et viktig poeng.
- Om dette konseptet kan realiseres i stor skala, avhenger i avgjørende grad av fremtidig veitrafikklovgivning. MAN vil tilby et slikt system så snart det legale rammeverket er på plass, sier Drees.
Hva er det?
Platooning beskriver to eller flere lastebiler som kjører tett etter hverandre, i en tidsavstand på bare 0,5 sekund. Kjøretøyene har en trådløs kommunikasjon seg imellom. Første bil bestemmer kjøreretning og hastighet.
Hastighetsendring eller bremsing av den første bilen kommuniseres i sanntid til kjøretøyene bakenfor som også utfører dette nøyaktig samtidig som lederbilen. Dermed kan avstanden mellom kjøretøyene kortes inn til et minimum uten at det går ut over sikkerheten.
STILLING LEDIG:
-
Bulkoperatør
AUSTIN NORGE AS
-
Mekaniker
Beck Maskin AS
-
Anleggsmaskinfører
A&B Andreassen Maskin as
-
Kategorisjef John Deere skurtreskere, finsnittere og redskap
Felleskjøpet
-
Produktsjef John Deere traktor
Felleskjøpet
-
Bas | Formann
Kolnes Maskin AS
-
Gravemaskinfører | Grunnarbeider
Kolnes Maskin AS
-
Vil du selge Valtra og andre ledende merkevarer hos Akershus Traktor?
Akershus Traktor as. Avdeling Vinstra
-
Nasjonal salgssjef Anlegg, Industri og Landbruk
BestDrive Norway AS
-
Mobilkranfører
NORDIC CRANE AS