Samarbeider om platooning
MAN Truck & Bus og logistikk-kjempen DB Schenker har inngått en intensjonsavtale om å samarbeide om platooning, et system hvor flere lastebiler kjører tett etter hverandre og har en trådløs oppkobling mot hverandre.
Denne artikkelen ble publisert for over 5 år siden.
Ifølge MAN er dette det første samarbeidet av sitt slag. Selskapene håper å komme i gang med praktiske tester på motorveien mellom München og Nürnberg, to av de viktigste logistikk-knutepunktene for DB Schenker i Tyskland, allerede i 2018.
- Vårt mål er å være blant de ledende når det gjelder digitale forretningsmodeller innenfor transport og logistikk. Derfor er vi glade for dette samarbeidet med MAN som setter oss i stand til å teste platooning i praktisk daglig bruk mellom våre terminaler. Dette partnerskapet åpner for at vi kan finne nye måter å optimere logistikk-prosessene på, sier Jochen Thewes, styreleder i DB Schenker.
Mange fordeler
MAN-sjef Joachim Drees ser på avtalen som et viktig middel for praktisk utprøving av platooning. – Platooning har mange fordeler, blant annet sikkerhet. Menneskelige feil er den vesentligste årsaken til at biler kjører inn i hverandre på motorveien. Ved å koble sammen kjøretøyer etter hverandre elektronisk kan man i stor grad unngå denne type ulykker. Når lastebiler kjører tett etter hverandre, reduserer man den samlede luftmotstanden og sparer drivstoff, typisk 10%. Ytterligere en fordel er at man kan utnytte plassen på veiene bedre, sier han. Ikke minst på Tysklands overfylte motorveier er det et viktig poeng.
- Om dette konseptet kan realiseres i stor skala, avhenger i avgjørende grad av fremtidig veitrafikklovgivning. MAN vil tilby et slikt system så snart det legale rammeverket er på plass, sier Drees.
Hva er det?
Platooning beskriver to eller flere lastebiler som kjører tett etter hverandre, i en tidsavstand på bare 0,5 sekund. Kjøretøyene har en trådløs kommunikasjon seg imellom. Første bil bestemmer kjøreretning og hastighet.
Hastighetsendring eller bremsing av den første bilen kommuniseres i sanntid til kjøretøyene bakenfor som også utfører dette nøyaktig samtidig som lederbilen. Dermed kan avstanden mellom kjøretøyene kortes inn til et minimum uten at det går ut over sikkerheten.
STILLING LEDIG:
-
Komatsu Forest søker selger til Komatsu skogsmaskiner.
Glad i turer i skog og mark? Nå har du muligheten! Vi søker selger til Komatsu skogsmaskiner.
-
Contur AS søker prosjektleder
Vi søker erfaren prosjektleder
-
Anlegg Øst Entreprenør søker Stikningsleder
Vi er i stadig utvikling og vekst og med en økende oppdragsmengde søker vi en dyktig stikningsleder.
-
Anlegg Øst Entreprenør AS søker planlegger
Vi søker planlegger! Bli med på laget som skaper fremtidens prosjekter!
-
Anlegg Øst Entreprenør AS søker kalkulatør
Er du vår nye Kalkulatør? Bli med på å bygge fremtidens infrastruktur med Anlegg Øst Entreprenør!
-
Anlegg Øst Entreprenør AS søker masseberegner
Vi er i stadig utvikling og vekst og med en økende oppdragsmengde søker vi flere dyktige masseberegnere.
-
Isachsen Anlegg AS søker prosjektleder
Drømmer du om å lede komplekse prosjekter på Østlandet? Vi ser etter Prosjektleder i Oslo og Buskerud/Vestfold/Telemark!
-
Hæhre Entreprenør AS søker kontraktsleder
Er DU vår nye kontraktsleder?
-
Ottar Bergersen & Sønner AS søker transportkoordinator
Er DU vår nye transportkoordinator?
-
Hæhre Entreprenør AS søker prosjekt controller
Har du interesse for prosjektøkonomi- og styring? Vi søker Prosjekt Controller