Det er travelt på Postens Godssenter i Oslo. De aller fleste pakkene går gjennom denne terminalen.

Black Friday gir pakke-rekord for Bring

Nordmenn netthandlet utrolige mengder på Black Friday, og det gir ny pakkerekord hos Bring.

Publisert Sist oppdatert

Denne artikkelen ble publisert for over 5 år siden.

Den siste helgen i november har nettbutikker over hele landet, og i Norden for øvrig, pakket bestillingene som kom inn på fredag, og nå er pakkene på vei inn i Bring-systemet. På Brings terminaler i Norge jobber det over 100 flere medarbeidere enn vanlig, skriver selskapet i en pressemelding.

Samtidig er det ventet tre ganger flere vogntog enn normalt til Postens Godssenter i Oslo, og her kommer det til å passere over 200.000 pakker i løpet av døgnet.

- På tre år har Black Friday befestet sin posisjon om den største enkeltdagen for både nettshoppere og nettbutikker. For oss i Bring er dette starten på julehandelen og årets travleste og triveligste periode, sier e-handelsdirektør Gunnar Henriksen i Posten Norge.

Bring har beregnet at én million nettshoppet på Black Friday.

Digital natives og silversurfers

I år var det nesten umulig å unngå å høre om Black Friday med et utall gode tilbud. Nær sagt alle kjenner til fenomenet, og spesielt blant skandinaviske «Silversurfers» - altså dem over 60 år – har kjennskapen økt voldsomt de siste årene.

I fjor var det hele 87 prosent i denne gruppen som kjente til Black Friday og at da er det gode tilbud å få, mot bare 31 prosent året før.

- Silversurfers tar i større grad enn tidligere i bruk nettet til å handle julegaver, men det er fortsatt de yngste aldersgruppene som dominerer nettshoppingen. De er såkalte «digital natives» - de er født med internett og bruker det til nær sagt alt i livet, inkludert shopping, forklarer Henriksen.

Milliard-terminaler

Den økende netthandelen krever et større apparat som håndterer de enorme mengdene pakker som Bring henter inn. Konsernet distribuerer 40 millioner pakker hvert år, og har investert over 4 milliarder kroner i nye terminaler de siste årene.

- Ingen kjenner Norge bedre. Vi er den aktøren med de beste forutsetningene for å bistå nettbutikkene med effektiv logistikk og gi kundene en god kjøpsopplevelse på nett. Det er viktig for at de skal kunne vokse og hevde seg i internasjonal konkurranse også i fremtiden, hevder Henriksen i pressemeldingen.

Powered by Labrador CMS