SELVLASTENDE: Med snøfres og selvlastende utstyr, klarer den nye Unimog-en alt snøryddings- og borttransportarbeidet selv . Allhjulsdriften sørger for at den kommer frem i allslags terreng.

Genistrek fra Paul

Den tyske påbyggeren Paul utmerker seg med å skreddersy lastebiler. I 2016 leverte selskapet den første spesialbygde Unimog U 530 til Alpene.

Publisert Sist oppdatert

Denne artikkelen ble publisert for over 5 år siden.

Unimog U 530 er utstyrt med Euro 6-motor og ble bestilt hos Paul Nutzfahrzeuge av alpebyen Lech am Arlberg i Østerrike. Det var stor glede hos ordfører Ludwig Muxel da den spesialtilpassede bilen ble overlevert 4. februar.

Nå har nemlig kommunen fått sitt ønske oppfylt, et all-round-kjøretøy som kan utstyres med forskjellig spesialutsty og gå i full drift sommer såvel som vinter. Unimog-en har fått en styrbar, luftfjæret slepeaksel og også fått styring på alle aksler. Nye U 530 er den kraftigste utstyrte trekkvogn som er levert i sin klasse, hevder Paul Nutzfahrseuge som har hovedkvarter i Wilshofen ved Danube.

Oppgradert til 25-tonn

Det er første gang Paul har bygget en Unimot 530 med ny Euro 6-motor og selvstyrende slepeaksel assistert med hydraulisk og elektronisk styring for alpebyen.

SKRELLET: Det er styring på alle hjul og alt ønskelig påbygg kan monteres.

Spesialkjøretøyet med off-road allhjulsdrift har en totalvekt på 25 tonn og lastekapasiteten er på 14 tonn.

Slik bilen er utstyrt, trenger den ikke støttebiler eller maskinerutstyr ved foreksempel snørydding. Motoren yter 220 kW (299 hk), og Unimog-en har lang hjulavstand på 3,9 meter. For å få plass nok til den tredje akselen, ble standardrammens overheng forlenget fra 1000 mm til 2250 mm.

Nå er det plass for krokløftkasse - opptil fem meter lang. Bilen kan utstyres med Meiller tippkasse eller container.Dekkdimensjonene på alle hjul er 385/65 R 22,5.

Låst hastighet

På panelet kan det velges hastighet på bilen under forskjellige kjøreforhold. Maksimal hastighet med allhjulsstyring er 15 km/t.

Med slepeakselen koblet inn, går bilen i opptil 40 km/t. Blir det forsøkt å øke farten over dette, stopper systemet farten automatisk av sikkerhetsmessige grunner.

Ved snøfresing og kjøring med lass, er hastigheten opptil 80 km/t.

Powered by Labrador CMS