Tunnelvalg tatt
Jernbaneverket (JBV) har bestemt seg for én lang tunnel på 23 kilometer når byggingen starter på Ringeriksbanen.
Denne artikkelen ble publisert for over 5 år siden.
Tunnelen skal gå mellom Sandvika i Bærum og Sundvollen i Buskerud. Dermed blir tunnelen på den nye Ringeriksbanen Norges, og antagelig Nord-Europas, lengste jernbanetunnel.
Den blir tre kilometer lenger enn Follotunnelen som er under bygging nå.
Det var i forkant usikkerhet om JBV ville gå for én eller to tunneler på strekningen. Et viktig argument for avgjørelsen er redusert risiko for svakhetssoner i tunnelen ved å velge en tunnel.
En annen fordel med én tunnel, er mindre total stigning på traseen. Dermed gir det lavere energibehov, kortere reisetid sammen med bedre drift og lavere vedlikehold.
Ringeriksbanen er under planlegging og forventet byggestart er i 2019. Banen er forventet klar for tog i 2024. Banen planlegges sammen med ny E16.
STILLING LEDIG:
-
Hæhre Entreprenør AS søker prosjekt controller
Har du interesse for prosjektøkonomi- og styring? Vi søker Prosjekt Controller
-
Hurtigruta Carglass søker bilglasstekniker til vår avdeling Alnabru!
Er DU vår nye bilglasstekniker?
-
Anlegg Øst Entreprenør søker prosjektleder
Vil du bli en del av et dynamisk og fremtidsrettet team? Bli Prosjektleder hos Anlegg Øst Entreprenør!
-
Anlegg Øst Entreprenør søker prosjekteringsleder
Er DU den vi søker?
-
Vartdal Gjenvinning AS- Florø søker assisterende anleggsansvarlig
Er DU vår nye kollega?
-
Steg Entreprenør AS søker tilbudsleder/kalkulatør og prosjektleder
Tilbuds- og prosjektledere m.erfaring fra anleggsbransjen - Steg vokser og trenger enda flere dyktige kollegaer!
-
Maskinentreprenør Herbjørn Nilssen AS søker landmåler/stikningsingeniør/geomatiker
Vi søker anleggsstikker/Geomatiker, Er det DEG?
-
Isachsen Anlegg AS søker anleggsleder
Vil du være med å ha ansvaret for drift og produksjon på anleggsprosjekter innen vei, VA og infrastruktur?