
Tunnelvalg tatt
Jernbaneverket (JBV) har bestemt seg for én lang tunnel på 23 kilometer når byggingen starter på Ringeriksbanen.
Denne artikkelen ble publisert for over 5 år siden.
Tunnelen skal gå mellom Sandvika i Bærum og Sundvollen i Buskerud. Dermed blir tunnelen på den nye Ringeriksbanen Norges, og antagelig Nord-Europas, lengste jernbanetunnel.
Den blir tre kilometer lenger enn Follotunnelen som er under bygging nå.
Det var i forkant usikkerhet om JBV ville gå for én eller to tunneler på strekningen. Et viktig argument for avgjørelsen er redusert risiko for svakhetssoner i tunnelen ved å velge en tunnel.
En annen fordel med én tunnel, er mindre total stigning på traseen. Dermed gir det lavere energibehov, kortere reisetid sammen med bedre drift og lavere vedlikehold.
Ringeriksbanen er under planlegging og forventet byggestart er i 2019. Banen er forventet klar for tog i 2024. Banen planlegges sammen med ny E16.
STILLING LEDIG:
-
Maskinførere NLBO
Peab Anlegg
-
Anleggsrørlegger Ny Lufthavn Bodø
Peab Anlegg
-
Grunnarbeidere
Hæhre Entreprenør AS
-
ADK Rørlegger
Hæhre Entreprenør AS
-
Anleggsleder/prosjektleder
Ottar Bergersen & Sønner AS
-
Selger: Ettermarked, Reservedeler og Utstyr.
Fredheim Maskin AS
-
Mekaniker Verksted & Reisende
Fredheim Maskin AS
-
Automasjonstekniker
Fredheim Maskin AS
-
Bulkoperatør
AUSTIN NORGE AS
-
Anleggsmaskinfører
A&B Andreassen Maskin as