
Tungtransport gjennom fire land
Demolition et Terrassement XL er et stort, internasjonalt rivnings- og gjenvinningsselskap med base i Luxemburg. Spesialtransporten på 139 tonn gikk gjennom fire land på en uke.
Denne artikkelen ble publisert for over 5 år siden.
Selskapet anskaffet nylig en spesialhenger fra Faymonville, en CombiMAX 4+6 (4 aksler foran lastebordet, 6 bak). Med en fireakslet tungtrekker har kombinasjonen en tillatt totalvekt på 152 tonn og nyttelast på 108 tonn. På den første transporten var det imidlertid nødvendig å transportere «bare» 95 tonn.
Lasten var en Hitachi ZX 870 beltegraver. Maskinen skulle benyttes på en stor rivningsoppgave i Landres i Frankrike. Den nye Faymonville-hengeren rullet direkte ut i jobb fra fabrikken i Luxemburg. Frem til Makkum i den nordre delen av Nederland gikk den tom. Der ble den 95 tonn tunge gravemaskinen lastet på, og så gikk turen til Landres gjennom Tyskland og Luxemburg. Den 30 meter lange spesialtransporten brukte en uke på 1200 km frem til bestemmelsesstedet.
CombiMAX har en moduloppbygning som gjør det mulig å tilpasse hengeren til forskjellige transporter. Norsk Faymonville-representant er Trailerpartner AS på Borgeskogen i Stokke i Vestfold.
STILLING LEDIG:
-
Maskinførere NLBO
Peab Anlegg
-
Anleggsrørlegger Ny Lufthavn Bodø
Peab Anlegg
-
Grunnarbeidere
Hæhre Entreprenør AS
-
ADK Rørlegger
Hæhre Entreprenør AS
-
Anleggsleder/prosjektleder
Ottar Bergersen & Sønner AS
-
Selger: Ettermarked, Reservedeler og Utstyr.
Fredheim Maskin AS
-
Mekaniker Verksted & Reisende
Fredheim Maskin AS
-
Automasjonstekniker
Fredheim Maskin AS
-
Operatør til Albach flishogger
BioDrift AS
-
Prosjektleder
Anlegg Øst Entreprenør
