Fireakslet MAN tungtrekker med tiakslet Faymonville CombiMAX har ingen problemer med å transportere en Hitachi-graver på 95 tonn.

Tungtransport gjennom fire land

Demolition et Terrassement XL er et stort, internasjonalt rivnings- og gjenvinningsselskap med base i Luxemburg. Spesialtransporten på 139 tonn gikk gjennom fire land på en uke.

Publisert Sist oppdatert

Denne artikkelen ble publisert for over 5 år siden.

Selskapet anskaffet nylig en spesialhenger fra Faymonville, en CombiMAX 4+6 (4 aksler foran lastebordet, 6 bak). Med en fireakslet tungtrekker har kombinasjonen en tillatt totalvekt på 152 tonn og nyttelast på 108 tonn. På den første transporten var det imidlertid nødvendig å transportere «bare» 95 tonn.

Lasten var en Hitachi ZX 870 beltegraver. Maskinen skulle benyttes på en stor rivningsoppgave i Landres i Frankrike. Den nye Faymonville-hengeren rullet direkte ut i jobb fra fabrikken i Luxemburg. Frem til Makkum i den nordre delen av Nederland gikk den tom. Der ble den 95 tonn tunge gravemaskinen lastet på, og så gikk turen til Landres gjennom Tyskland og Luxemburg.  Den 30 meter lange spesialtransporten brukte en uke på 1200 km frem til bestemmelsesstedet.

CombiMAX har en moduloppbygning som gjør det mulig å tilpasse hengeren til forskjellige transporter. Norsk Faymonville-representant er Trailerpartner AS på Borgeskogen i Stokke i Vestfold.

 

Powered by Labrador CMS