Tilbudsåpningen gjaldt denne gangen forbindelsen mellom Grytøy og Sandsøy.

Bjarkøyforbindelsene: Fem vil bygge bruer

To tilbydere skilte seg ut med titalls millioner kroner lavere pris enn de andre tre ved tilbudsåpningen på fv. 867/fv. 125 Bjarkøyforbindelsene i Harstad kommune.

Publisert Sist oppdatert

Denne artikkelen ble publisert for over 5 år siden.

Oppdraget går ut på å bygge sjøfylling/bru mellom Grytøy–Sandsøy (900 meter sjøfylling, 300 meter hovedbru, samt tre lavbruer på 44, 66 og 66 meter).

Det er Troms fylkeskommune som er veieier og som finansierer prosjektet. Statens vegvesen er byggherre.
Oppdraget ble lagt ut sommeren 2016 og innen fristen var det kommet inn fem tilbud.

Disse kom med tilbud:

EntreprenørTilbud eks. mva.
LNS/Porr229.280.220,79,-
Aarsleff AS260.901.573,60,-
Veidekke ASA258.938.124,-
NCC269.274.537,63,-
Implenia Norge AS223.851.928,-

Arbeidet starter etter planen i løpet av vinteren 2017.

Hovedprosjektet

Prosjektet «Bjarkøyforbindelsene» har som hovedmålsetting å knytte øyene Bjarkøy, Sandsøy og Grytøy sammen, og dermed tettere til regionsenteret Harstad. I 2013 ble Bjarkøy kommune slått sammen med Harstad kommune, og forbindelsen skal blant annet bidra til å lette driften av den nye Harstad kommune. Bjarkøyforbindelsene består av:

  • Undersjøisk tunnel mellom Grytøy–Bjarkøy (3250 m)
  • Sjøfylling/bru mellom Grytøy–Sandsøy (900 meter sjøfylling, 300 meter hovedbru, samt tre lavbruer på 44, 66 og 66 meter)
  • Ny veg på Grytøy (2000 m)
  • Ny veg på Sandsøy (400 m)
  • Ny veg på Bjarkøy (200 m)
Powered by Labrador CMS