De kopierer lastebil-deler
HANNOVER (AT.no): Produsentene bruker år og hundrevis av millioner euro på å utvikle nye produkter. Bare minutter etter de er avduket, kommer copy-cat’ene.
Denne artikkelen ble publisert for over 5 år siden.
Det har vært slik til alle tider. I alle bransjer. I det øyeblikket et nytt produkt er lansert, tar det bare timer før konkurrentene begynner å sjekke hva som er lansert. Så er det de som ikke bare vil vite, men som vil kopiere. Dem blir det stadig flere av.
Pressedager
Dagen før IAA åpner for publikum, er utstillingen bare åpen for utstillere og presse. Det er ingen stor heksekunst å se hvem som er journalister, og hvem som er ute i helt andre ærend.
I ytterkant av MANs stand sto en av deres nyheter på IAA: Tridem med forhøyet chassis og navreduksjon. En kombinasjon de aldri har levert før.
Mens Anlegg&Transport står og snakker med en representant for MAN kommer det to menn i 30-årene med asiatisk utseende. De tar først bilder på litt hold. Til slutt ligger de omtrent under bilen og fotograferer. Helt åpenlyst tar de detaljbiler av hjuloppheng og drivlinje.
Mange hos Scania
Om det var mange i slikt ærend hos MAN, var det ikke færre hos Scania. Sittende helt på gulvet satt en annen asiatisk mann og fotograferte tåke/kurvelyset.
Hans oppgave var helt tydelig å dokumentere hele oppbyggingen av den lykten. Kameraet hans var trykket helt opp i lykteglasset og vinklet opp i lyskilden.
Ikke bekymret
Scanias sjef for test og utvikling, Claes Erixon, er ikke bekymret.
- Det er ikke noe stort problem for oss. Du får ikke noe innblikk i teknologien bare ved å se. Vi er glad for å vise frem våre produkter, sier han.
Mye av de materialet som hentes inn av copy-catene kommer tilbake til særlig den kinesiske bilindustrien. Siden 2009 har det kinesiske bilmarkedet vært verdens største. I 2014 sto den kinesiske bilproduksjonen for 26 prosent av den globale produksjonen.
Toppåret var 2010, med 18 millioner produserte biler. Nesten 1/3 av alle bilene som ble produsert i Kina i 2014, var nyttekjøretøy.
I 2009 var det 62 millioner kjøretøy på kinesiske veier, i følge Wikipedia. Innen utgangen av 2020 forventer kinesiske myndigheter at det tallet vil passerer 200 millioner kjøretøy på veiene.
STILLING LEDIG:
-
Isachsen Anlegg AS søker stikningsingeniør
Vi ser etter deg som er klar for nye utfordringer på prosjekter innen vei, VA og infrastruktur på Østlandet!
-
Isachsen Anlegg AS søker anleggsleder
Vil du være med å ha ansvaret for drift og produksjon på anleggsprosjekter innen vei, VA og infrastruktur?
-
Entrack søker mekanikere til avd. Møre og Romsdal / Sunnfjord
Mekaniker på jakt etter nye utfordringer? Se her!
-
Agaia søker lærlinger
Vi søker lærlinger som vil utvikle seg i et miljø der teori møter praksis!?
-
Isachsen Anlegg AS søker BIM-teknikker
Er DU den vi ser etter?
-
Franzefoss Pukk AS (FPU) Anlegg Steinskogen søker operatør/mekaniker
Vi søker ny operatør/mekaniker til knuseverk
-
Beck Maskin AS søker mekaniker
Vi søker servicemekanikere/montører
-
Hæhre Entreprenør AS søker anleggsleder
Er du en erfaren prosjekt- eller anleggsleder? Bli med i Hæhres betonggjeng!
-
Engcon Norway AS søker selger/produktveileder/ordremottaker
Er DU vår nye kollega?
-
Hæhre Entreprenør AS søker kontraktsleder
Er DU vår nye kontraktsleder?