
Opp i Europa, ned i Nord-Amerika
Den USA-baserte lastebilprodusenten PACCAR opplever oppgang i Europa og nedgang i Nord-Amerika, ifølge regnskapstallene for 3. kvartal. Men selskapet tjener penger, slik man har gjort i alle år.
Denne artikkelen ble publisert for over 5 år siden.
Frem til utgangen av september hadde selskapet en omsetning på 12,963 milliarder US-dollar mot 14,760 samme periode i fjor. Det er i hovedsak USA og Canada som drar ned. Her var omsetningen 7,868 milliarder US-dollar, mot 10,064 milliarder i fjor. Europa derimot økte fra 3,170 milliarder de ni første månedene i fjor til 3,601 milliarder samme periode i år. Det er også en liten nedgang på markeder utenom Nord-Amerika og Europa, fra 1,525 milliarder US-dollar i fjor til 1,493 milliarder i år.
Trøsten får være at det går bedre i både Nord-Amerika og andre markeder i 3. kvartal sammenlignet med 3. kvartal i 2015. Og PACCAR tjener altså penger, 232,9 millioner US-dollar, som riktignok er en nedgang på en drøy milliard fra 2015.
107.000 lastebiler
I årets ni først måneder har PACCAR levert 107.000 lastebiler, mot 119.300 enheter i samme periode i fjor. Dette fordeler seg med 57.100 lastebiler (i hovedsak Kenworth og Peterbilt) i USA og Canada (75.400 i fjor), 38.200 DAF i Europa (32.400 i fjor) og 11.700 av alle merker på øvrige markeder (11.500 i fjor).
20 år i Europa
I 1996 kjøpte PACCAR nederlandske DAF, og det skulle vise seg å være en vellykket handel. På disse 20 årene har DAFs markedsandel for lastebiler over 16 tonn i Europa økt fra 9% i 1996 til 15,6% hittil i år. DAF er markedsleder i Storbritannia, Nederland, Polen og Ungarn. I en pressemelding fra PACCAR heter det også at DAF har gitt et vesentlig bidrag til vekst hos Kenworth og Peterbilt med motorseriene MX-11 og MX-13. Disse motorseriene har nylig kommet med oppdateringer for det nordamerikanske marked med inntil 4% lavere drivstofforbruk og med oljeskiftsintervall økt fra 60.000 til 75.000 miles (fra knappe 100.000 til drøyt 120.000 km).
STILLING LEDIG:
-
Hæhre Entreprenør AS søker laborant
Ønsker du en spennende jobb som laborant innen vei og anlegg?
-
Hæhre Entreprenør AS søker kalkulatør konstruksjoner
Er du en drivende dyktig kalkulatør med engasjement for anleggsbransjen?
-
SMP PARTS NORGE AS søker Field Sales Manager
Vi søker en sulten og ambisiøs Field Sales Manager til markedsledende selskap
-
Isachsen Anlegg AS søker stikningsingeniør
Vi ser etter deg som er klar for nye utfordringer på prosjekter innen vei, VA og infrastruktur på Østlandet!
-
Isachsen Anlegg AS søker anleggsleder
Vil du være med å ha ansvaret for drift og produksjon på anleggsprosjekter innen vei, VA og infrastruktur?
-
Entrack søker mekanikere til avd. Møre og Romsdal / Sunnfjord
Mekaniker på jakt etter nye utfordringer? Se her!
-
Agaia søker lærlinger
Vi søker lærlinger som vil utvikle seg i et miljø der teori møter praksis!?
-
Isachsen Anlegg AS søker BIM-teknikker
Er DU den vi ser etter?
-
Engcon Norway AS søker selger/produktveileder/ordremottaker
Er DU vår nye kollega?