Første Terex fra Volvo
REKEFJORD (AT.no): Med 65 tonn i kassa er Terex-tipptrucken til Risa AS på vei med nok et lass stein opp til knuseren i steinbruddet til Rekefjord Stone AS. Maskinen er den første Terex-tipptrucken Volvo Maskin AS selger i Norge, og at Risa skulle bli kunde, er langt fra tilfeldig.
Denne artikkelen ble publisert for over 5 år siden.
Risa er innleid i steinbruddet til Rekefjord Stone AS helt sør i Rogaland, der én av oppgavene altså er å transportere steinen til knuseren. Hele sommen 2016 har maskinen vært i drift.
Volvo kjøpte Terex
Men aller først: Vi spoler tilbake til desember 2013.
Da kom nyheten om at Volvo Construction Equipment (CE) hadde fått akseptert et bud på dumperdivisjonen til Terex. Nyheten fanget stor interesse i kontorene hos Volvo Maskin AS på Mastemyr. Tipptrucker var på mange måter en savnet maskintype etter at anerkjente Kockum og Euclid tidligere hadde vært i Volvo-systemet.
Da Terex-oppkjøpet ble godkjent av konkurransemyndighetene i juni 2014, solgte Volvo Maskin italienske Perlini-tipptrucker i Norge. Men den italienske maskinen fenget ikke voldsomt i markedet der Cat og Komatsu er de dominerende merkene.
Hadde en forhandler
Likevel var det ikke bare å forsyne seg av «matfatet» for Volvo Maskin. Motorsalg (nå Bulder) hadde nemlig agenturet på rammestyrte dumpere og tipptrucker fra Terex i Norge, og Volvo CE valgte å trå varsomt i forhold til det eksisterende Terex-forhandlernettet i de ulike landene.
Etter hvert har noen Volvo-forhandlere imidlertid fått tilgang til Terex-maskinene, blant annet den norske.
- Det viste seg at Bulder ikke hadde eksklusivitet i avtalen sin med Terex, og dermed kan både Bulder og vi selge maskinene, sier markedssjef David Kristianslund i Volvo Maskin AS.
Han påpeker at forholdet til Bulder er godt, og at selskapene er innstilt på et samarbeid der det er naturlig. Volvo Maskin er kun interessert i å selge tipptruckene til Terex, og ikke de rammestyrte dumperne.
Så langt er kun to Terex-modeller tilgjengelige i Norge, TR 70 (65 tonn lastekapasitet) og TR 100 (91 tonn).
TR 45 (41 tonn) og TR 60 (55 tonn) klarer ikke Steg IV-kravene som gjelder for disse maskinene. Kristianslund sier 40-tonneren er spesielt interessant i Norge, og at den vil komme «en gang» i fremtiden.
Service viktigst
Salgs- og produktsjef for dumpere og store hjullastere i Volvo Maskin, André Gulholm, er meget godt fornøyd med den første Terex-leveransen. Nå kan nemlig Volvo Maskin ta med interesserte kunder til Risa-trucken i Rekefjord for å teste den og se den i aksjon.
- Tipptrucker trengs for Volvo Maskin. Det er ikke et volumprodukt, men det er et viktig produkt. Nå har vi det vi trenger, minus veihøvler og dozere, for å levere alt bortsett fra tungt gruveutstyr, sier Gulholm.
Han sier spenningen med det nye produktet var mest knyttet til om Terex kunne oppfylle Volvo Maskins strenge krav i forhold til ettermarkedet. Etter å ha besøkt fabrikken i Skottland, og testet ut deleleveransen, kom overbevisningen om at dette holder mål.
- Vi bestilte en del til Risas tipptruck på en torsdag, og dagen etter var denne på plass og klar for montering, sier Gulholm.
Et liv med tipptrucker
Jan Harviken ved Volvo Maskins avdeling på Hamar var også med på turen til Skottland. Han har lang historikk med tipptrucker etter å ha jobbet både med Kockum og Euclid sammen med sin far Hans Harviken. Jan Harviken får en sentral posisjon i nysatsingen i Norge, og han gir tommelen opp for Terex-truckene.
- Det første jeg så etter da vi prøvde maskinene i Skottland, var hvordan retarder og forstilling fungerte. Bremser og styring er selvfølgelig helt avgjørende, og konklusjonen er at det ser solid ut, sier Harviken.
- Basert på tillit
Risa-konsernsjef Bjørn Risa sier dette er første gang selskapet kjøper en Terex-dumper. Han påpeker at Risa og Volvo Maskins mangeårige samarbeid var avgjørende for avtalen.
- Dette er kun basert på tillit. David (Kristianslund i Volvo Maskin, red.anm) garanterte at denne skulle være bedre i produksjon, bruke mindre diesel, ha billigere serviceavtale og billigere i pris enn de vi har. Da bestilte vi en med en gang, og var egentlig aldri i tvil ettersom Volvo Maskin står for oppfølgingen. Det er apparatet rundt som er viktig, ikke merket på maskinen. Dette er bare en utvidelse av det gode samarbeidet vi allerede har, sier Risa.
Hos Rekefjord Stone går Terex-trucken i spann med en Volvo A40 rammestyrt dumper. Terex-maskinen holder samme fart som Volvo-dumperen opp bakken til knuseren, men tar ca. 25 tonn mer (62,5% mer) pr. tur.
Da AT.no var på plass i august, hadde maskinen gått nesten 500 timer. Den begynner med andre ord å bli «innkjørt», og førerne begynner å bli kjent med den. Høsten 2016 foretas det nøye målinger av forbruk, tidsbruk og dekkslitasje. Risa sier han er spent på analysene. Det er sikkert teamet til Volvo Maskin også.
STILLING LEDIG:
-
Hæhre Entreprenør AS søker prosjekt controller
Har du interesse for prosjektøkonomi- og styring? Vi søker Prosjekt Controller
-
Hurtigruta Carglass søker bilglasstekniker til vår avdeling Alnabru!
Er DU vår nye bilglasstekniker?
-
Anlegg Øst Entreprenør søker prosjektleder
Vil du bli en del av et dynamisk og fremtidsrettet team? Bli Prosjektleder hos Anlegg Øst Entreprenør!
-
Anlegg Øst Entreprenør søker prosjekteringsleder
Er DU den vi søker?
-
Vartdal Gjenvinning AS- Florø søker assisterende anleggsansvarlig
Er DU vår nye kollega?
-
Steg Entreprenør AS søker tilbudsleder/kalkulatør og prosjektleder
Tilbuds- og prosjektledere m.erfaring fra anleggsbransjen - Steg vokser og trenger enda flere dyktige kollegaer!
-
Maskinentreprenør Herbjørn Nilssen AS søker landmåler/stikningsingeniør/geomatiker
Vi søker anleggsstikker/Geomatiker, Er det DEG?
-
Isachsen Anlegg AS søker anleggsleder
Vil du være med å ha ansvaret for drift og produksjon på anleggsprosjekter innen vei, VA og infrastruktur?
-
Isachsen Anlegg søker erfaren prosjekteringsleder
Er DU vår nye kollega?