Husker du sperreventilen - og da den forsvant?

Video: For noen år siden forsvant en sikkerhetsfunksjon fra lastebilene.

Publisert Sist oppdatert

Denne artikkelen ble publisert for over 5 år siden.

Da det ble luftbremser på lastebilene oppsto det et problem:

Som en sikkerhetsfunksjon ved tap av lufftrykk gikk bremsene på. Dersom luften hadde lekket ut av en parkert lastebil, og man tok av parkeringsbremsen, sto bremsene fortsatt på. Dersom man startet motoren med parkeringsbremsen av, og gikk ut av bilen, kunne bilen trille av gårde når det økende lufttrykket presset av bremsene.

Dette ble ansett som såpass farlig at en ny sikkerhetsfunksjon ble bygget inn i lastebilene; en sperreventil - som holdt bremsene på selv om parkeringsbremsen var slått av og lufttrykket var tilbake. Denne måtte trykkes inn, og nå sjåføren gjorde dette bafant han seg i førerhuset og hadde kontroll over kjøretøyet.

Men så forsvant kravet om sperreventil og med det sperreventilene fra lastebilene igjen. Nå er det innebygget funksjoner som fungere som sperreventil i nye lastebiler. Men var dette på plass de første årene da sperreventil-knappene forsvant fra førerhusene?

Dersom dere har morsomme historer eller historier til advarsel (med video/bilde), send gjerne til AT.no.

Youtube-videoen over, lastet opp i 2007, viser forundring over at sperreventilen ble droppet.

Powered by Labrador CMS