- Reduserer feilmarginene

KLØFTA: - Rotasjonssensor på tilten reduserer feilmarginene betydelig, sier maskinfører Bård Boasson Madsen i Nordby Maskin AS. Han har vært testfører under utviklingen av funksjonen og har jobbet tett med Rototilt, Leica og Leibherr i prosessen.

Publisert Sist oppdatert

Denne artikkelen ble publisert for over 5 år siden.

Bård innrømmer at han er mer enn gjennomsnittlig interessert i nye tekniske og teknologiske løsninger. Hans filosofi er at mer kunnskap om, og mer bruk av, tilgjengelige løsninger vil øke produktiviteten og gjøre han til en bedre fører.

Denne nysgjerrigheten gjør han spesielt interessant i utviklingsøyemed for noen produsenter.

Alltid rett målepunkt

- Med rotasjonssensor på tilten får man riktig målepunkt alle steder. Når man jobber på trange steder og kun har tiltsensor, har man ikke alltid kontroll på alle hjørnene. Nå kan jeg snu skuffa 180° og likevel få helt riktig verdi og helt ut til det man graver ved, f.eks. en kum. Det er aldri mer enn én cm feilmargin, sier Boasson Madsen.

Å grave riktig blir viktigere og viktigere. Konkurransen i markedet vil alltid presse prisene, og toleransen for feilmarginer kan ikke være høy når man til slutt oppsummerer om et prosjekt ble en suksess eller en utgift.

- Å grave 10 cm for mye langs en lang strekning betyr mange kubikk ekstra som må fylles tilbake. Jeg tror det i tiden som kommer blir enda strengere krav til å redusere feilmarginene. Da er utstyr som dette nødvendig, sier Boasson Madsen.

Han sikter til rotasjonssensoren (RPS – Rototilt Position Solution) som er en tilleggsfunksjon til den vanlige tilten. Sensoren sender sine data inn i Leica-maskinstyringen, slik at Bård ser nøyaktig hvordan han ligger an i utgravingen, uansett hvor mye han vender og vrir på skuffa.

LAGARBEID: For å få alt til å fungere, kreves det innsats fra flere. Fra venstre: Håkan Nyhaugen (Liebherr Norge), Finn Thrane Johansen (Rototilt AS), Bård Boasson Madsen (Nordby Maskin AS) og Petter Skaare (Leica).

 

Mer selvstendig

Han kjører en Liebherr A916 hjulgraver på 17,5 tonn. Dette er en typisk servicemaskin for sentrumsstrøk. Med hjul, knekkbom, henger, maskinstyring og tiltrotator med grip og rotasjonssensor, er Bård mer eller mindre selvhjulpen som anleggsarbeider.

Vi traff ham på en parkeringsplass i sentrum av Kløfta, der en ny kum skulle settes ned. Bak hjulgraveren hadde han en henger med masse som skulle losses på ei tomt i nærheten. Typiske oppgaver i et tettsted.

FULL KONTROLL: I hytta ser med ned til minste detalj at man er i rett posisjon.

- Ofte trenger man ikke stikker i etterkant for å dokumentere jobben når jeg bruker alt dette tilgjengelige utstyret. Jeg kan levere dokumentasjon direkte fra funksjonene jeg allerede har i maskinen, sier han.

 

Flere med RPS

Finn Thrane Johansen i Rototilt AS, sier de fleste av tiltrotatorene de nå leverer fra fabrikk, er klargjort for RPS og autokalibrering, klar til plug & play. Pakken koster 13.800 kroner ekstra.

Løsningen er ikke helt ny, og vi har skrevet om det i A&T (på papir) tidligere. Men Thrane Johansen påpeker likevel at den nå er langt mer tilgjengelig for norske førere enn for bare noen måneder siden.

- Testingen har pågått siden februar og ble lansert på Bauma. Det har fungert UMC 3D en stund, men nå fungerer det også i Visual Machine som de aller fleste i Norge benytter, sier Rototilt-sjefen i Norge.

FÅR MED ALT: Rotasjonssensor på tiltrotator fanger opp skuffens posisjon i alle retninger uansett hvor mye man vender og vrir på den.

Leica leverer maskinstyringen, og selger Petter Skaare sier det er en smal sak å hente rotasjonsdataene inn i maskinstyringen.

- Så lenge kunden har bestilt Rototilts styringssystem ICS med RPS-pakka, trenger vi bare å montere en kabel til en splittboks. Vi kan gjøre dette i løpet av en time på verkstedet til Liebherr slik at alt er ferdig når maskinen leveres til kunde, sier Skaare.

 

Liebherr følger med

Daglig leder Håkan Nyhaugen i Liebherr Norge, sier denne type utvikling er meget interessant for den tyske produsenten. Selv om maskinstyring og tiltrotatorer ikke er så stort utenfor de skandinaviske landene, sier Nyhaugen at Liebherr legger til rette for dette fra fabrikk likevel.

Ettersom Liebherr ønsker å produsere i Europa med høyere kostnader enn f.eks. i Asia, er løsninger som kan gi kundene en bedre og mer effektiv drift, meget interessant.

- Skandinavia er et lite marked for Liebherr, men et viktig marked. Liebherr er avhengig av å ligge foran når det gjelder kvalitet og drivstofforbruk, og også at vi har underleverandører som ingen i etterkant kan komme og ta oss på, sier Nyhaugen.

Powered by Labrador CMS