E39 Byfjordtunnelen i Rogaland.

Arbeidet er mer omfattende enn planlagt

Arbeidet i E39 Rennfast er mye mer omfattende enn Statens vegvesen «hadde grunn til å tru før arbeidet var i gang».

Publisert Sist oppdatert

Denne artikkelen ble publisert for over 5 år siden.

Dette opplyses i en pressemelding 26. september.

Arbeidet med å oppgradere Byfjordtunnelen ved Stavanger startet 9. mai. Når arbeidet i denne tunnelen er ferdig, skal samme jobb gjøres i Mastrafjordtunnelen.

Store lekkasjer

Tidlegere er det opplyst at arbeidet skal være ferdig i løpet av høsten 2016, men arbeidet har vært så omfattende at entreprenøren ikke er ferdig før vinteren.

Grunnen er at entreprenøren, Skanska AS, må skifte ut mye mer av vann- og frostsikringen enn planlagt.

- Å kalkulere eksakt mengde sikring var ikke mulig før vi fikk vekk de gamle platene og så berget. Lekkasjene er mye større enn vi hadde grunn til å tro, sier prosjektleder Truls Kolnes i Statens vegvesen.

Skifter alt

- I planleggingen er det regnet med at vi måtte vannsikre 60 prosent av arealet med plater i tunnelen. Nå monterer vi ny vann- og frostsikring i stort sett hele tunnelen. Det er nødvendig for å nå målet om helt tørr tunnel, forklarer Kolnes.

Sikkerhetsutstyret i Rennfast er allerede oppgradert. Når alt er ferdig, er tunnelen tryggere, lysere og tilfredsstiller de nye strenge sikkerhetskravene.

Powered by Labrador CMS