MAN-sjef Joachim Drees gled lydløst inn på scenen med denne MAN TGS-trekkvognen som får verdenspremiere under IAA. Bilen er fullelektrisk og beregnet på å trekke citytrailere.

Lanseringer på IAA

På pressedagen for nyttekjøretøyutstillingen IAA i Hannover lanserer nyttekjøretøyprodusentene flere nyheter.

Publisert Sist oppdatert

Denne artikkelen ble publisert for over 5 år siden.

Først ut er Daimler som lanserer sin Urban eTruck som AT.no skrev om 20. september 2016. Det publikum ventet spent på, var om Mercedes-Benz Vans ville lansere en elektrisk varebil som en oppfølger etter sin Vision som ble vist under et arrangement i Stuttgart for et par uker siden.

Vi fikk ikke se den elektriske varebilen, men varebilsjef Volker Mornhinweg kunne fortelle at i 2018 ville en elektrisk varebil være i serieproduksjon. Dette er i tråd med annonseringen Daimler kom med for en tid siden om at selskapet skal øke antallet elektriske drivlinjer i fremtiden.

Volkswagen Truck & Bus

Andreas Renschler, toppsjef i Volkswagen Truck & Bus, ankom standsmessig i en Navistar International som et symbol på Volkswagen Truck & Bus sin siste samarbeidskonstellasjon i USA.

Andreas Renschler, toppsjef i Volkswagen Truck & Bus, ankom standsmessig i en Navistar International som et symbol på Volkswagen Truck & Bus sin siste samarbeidskonstellasjon i USA.

Den andre prelanseringen kvelden før IAA var det Volkswagen Truck & Bus som sto for. Dette var det første pressearrangementet til dette nystartede selskapet som for 18 måneder siden kun var på idestadiet.

Volkswagen Truck & Bus består av de ulike nyttekjøretøy-selskapene under VW-paraplyen med Volkswagen nyttekjøretøy, MAN og Scania som de mest kjente produktene.

- 2015 var oppstartsåret, mens i 2016 begynner vi å rulle ut resultater, kunne Andreas Renschler, CEO Volkswagen Truck & Bus, fortelle.

Nyhetene fra gruppen er MAN TGS fullelektrisk trekkvogn. Den er spesielt beregnet for å trekke citytrailere i bykjerner på nattestid. Dette er en bil helt fri for lokalt utslipp som CO, NO og støy.

Den andre verdensnyheten som ble sluppet i går kveld var kjent, men for første gang kunne vi ta MAN TGE varebil fra 3,0 til 5,5 tonns totalvekt i øyensyn. Bilen får introduksjon under MANs pressekonferanse på IAA og er et samarbeid med VW slik at bilen er identisk med nye VW Crafter.

Sjefen for Mercedes-Benz varebiler, Volker Mornhinweg, kunne fortelle at i 2018 vil den første helelektriske varebilen fra selskapet være i serieproduksjon. Her er han fotografert foran Vision Van som er et konsept for fremtiden.

Scania viser for første gang frem de nye R og S-seriene for publikum under IAA. Det lå også i kortene at vi vil få en overraskelse under pressekonferansen. AT.no kommer tilbake etter at denne er ferdig.

Den siste nyheten fra Volkswagen Truck & Bus er RIO, et skybasert operativsystem for hele transportindustrien. Systemet skal kunne snakke med «alle» ulike kjøretøy og logistikksystemer for å kunne tilby en universell plattform for alle ledd i transportkjeden.

I løpet av våren 2017 vil det være standard i alle MAN-kjøretøy og kunne leveres som tilleggsutstyr på Scania. Etter hvert vil systemet kunne brukes i alle kjøretøy fra Volkswagen Truck & Bus.

Nissan NV300 vil få verdenspremiere under IAA og avdukes den 21. september.

Nissan NV300

Nissan har for lengst informert at de vil lansere NV300, en 1-tonns varebil basert på Renault Trafic.

På IAAs åpningsdag er det endelig tid for å lansere bilen som var en av kandidatene til tittelen Van of the Year 2017, men ikke nådde forbi den første avstemmingsrunden.

Etter at Crafter ble vist i begynnelsen av måneden har det i pressemiljøet blitt spekulert i hva VW skulle ha som overraskelse på IAA. Spekulasjonene har gått i retning av elektrisk drift på Crafter og nå er det bekreftet. Crafter kommer i en elektrisk versjon. Vi har ingen detaljer ennå. Bilen vil bli vist på pressekonferansen under IAA onsdag 21. September.

Med dette er Nissan det fjerde bilmerket som deler denne bilen. De andre er Renault Trafic, Opel Vivaro og Fiat Talento.

 

STILLING LEDIG:
Powered by Labrador CMS