Selvkjørende Volvo FMX i gruve
Nå går Volvo Trucks bokstavelig talt under bakken for å teste selvkjørende lastebiler.
Denne artikkelen ble publisert for over 5 år siden.
I løpet av et og et halvt år skal selvkjørende Volvo FMX-lastebiler testes i trafikk i Bolidens gruve i Kristineberg i Sverige. Målet er å undersøke hvordan teknologi kan bidra til sikker og produktiv transport innenfor et krevende, begrenset miljø.
– Gjennom samarbeidet med Boliden går vår utvikling av autonome kjøretøy inn i en ny, spennende fase. Dette er første gangen selvkjørende lastebiler testes i trafikk under bakken, og resultatene kommer til å gi verdifull input til vårt arbeid med å omsette tekniske nyvinninger til praktisk nytte for våre kunder, sier Claes Nilsson, sjef for Volvo Trucks.
Volvo Trucks demonstrerte tidligere i år for første gang en selvkjørende Volvo FMX. Den vakte det stor oppmerksomhet.
AT.no var til stede, og vår rapport kan du se her.
Et pågående forsknings- og utviklingsprosjekt med selvkjørende lastbiler kan bli et betydningsfullt bidrag til økt transporteffektivitet og produktivitet. Dette gjelder spesielt i gruver, havner og andre avgrensede og kontrollerte miljøer med en stor andel gjentagende kjøring.
Lastbilene som skal benyttes i gruven, er serieproduserte Volvo FMX’er som utstyres med ny funksjonalitet. Bland annet inngår et system med radar/laserbaserte sensorer. Systemet brukes for å lese av gruvens geometri og skaper et kart over veien som lastbilen skal følge. Den innsamlede informasjonen skal brukes for å regulere kjøretøyets styring, giring og hastighet. Ved hver ny kjøring leser sensorene kontinuerlig området rundt lastebilen og optimaliserer ruten ytterligere.
Optimert logistikk
Teknikken som brukes i de selvkjørende lastbilene, gjør det mulig å optimere logistikken i gruven på en helt annen måte enn i dag. Lastbilene kan gå i kontinuerlig drift, og gjennom eksakt ruteplanlegging og jevn hastighet slipper man køer og kan korte ned tidene for lasting og lossing. Ved sprenging må sjåførene til vanlig vente på at gruveinngangen luftes før malmen kan lastes, men med en selvkjørende lastebil kan man unngå slike restriksjoner.
Sikkerheten prioriteres
En selvkjørende lastebil må være minst like sikker og pålitelig som en manuelt håndtert lastebil. Om et hinder skulle dukke opp i nærheten av lastebilen, stopper den automatisk, samtidig som transportledelsen advares. Av de seks sensorene som inngår i utstyret er det alltid to som leser av samme del av omgivelsene. Skulle en feil inntreffe på lastbilen, kan den fjernstyres fra transportledelsen.
Se denne videoen for ytterligere informasjon.
STILLING LEDIG:
-
Isachsen Anlegg AS søker stikningsingeniør
Vi ser etter deg som er klar for nye utfordringer på prosjekter innen vei, VA og infrastruktur på Østlandet!
-
Isachsen Anlegg AS søker anleggsleder
Vil du være med å ha ansvaret for drift og produksjon på anleggsprosjekter innen vei, VA og infrastruktur?
-
Entrack søker mekanikere til avd. Møre og Romsdal / Sunnfjord
Mekaniker på jakt etter nye utfordringer? Se her!
-
Agaia søker lærlinger
Vi søker lærlinger som vil utvikle seg i et miljø der teori møter praksis!?
-
Isachsen Anlegg AS søker BIM-teknikker
Er DU den vi ser etter?
-
Franzefoss Pukk AS (FPU) Anlegg Steinskogen søker operatør/mekaniker
Vi søker ny operatør/mekaniker til knuseverk
-
Beck Maskin AS søker mekaniker
Vi søker servicemekanikere/montører
-
Hæhre Entreprenør AS søker anleggsleder
Er du en erfaren prosjekt- eller anleggsleder? Bli med i Hæhres betonggjeng!
-
Engcon Norway AS søker selger/produktveileder/ordremottaker
Er DU vår nye kollega?
-
Hæhre Entreprenør AS søker kontraktsleder
Er DU vår nye kontraktsleder?