- Ikke god nok oppfølging av tunnelsikkerheten
- Det er satt i verk viktige oppgraderinger, men for mange tunneler er sikkerhetsdokumentasjonen fortsatt ikke på plass og det er ikke gjennomført brannøvelser, sier riksrevisor Per-Kristian Foss.
Denne artikkelen ble publisert for over 5 år siden.
Dokument 3:16 (2015–2016) «Riksrevisjonens undersøking av arbeidet til styresmaktene med å styrkje tryggleiken i vegtunnelar» ble overlevert til Stortinget 6. september 2016.
Undersøkelsen tar for seg hvordan sikkerheten følges opp i forbindelse med tunnelsikkerhetsforskriftene, innhold i risikoanalyser og beredskapsplaner, gjennomføring av øvelser og informasjon til trafikanter om sikkerhet i tunneler.
Overser lokale forhold
Det er i gjennomsnitt 1300 uønskede kjøretøystopp, 25 branner og 15 tilløp til brann i de 1130 norske veitunnelene i året.
Riksrevisjonen har sett nærmere på forholdene i 41 tunneler som er vurdert som spesielt risikoutsatte. Undersøkelsen viser at risikoanalysene for et flertall av disse ikke tar for seg spesielle forhold og risikoer ved den enkelte tunnel.
- Uten gode risikovurderinger vil man heller ikke få et godt nok grunnlag for å avgjøre sikkerhetstiltak som bør settes i verk, eller for å utarbeide beredskaps- og innsatsplaner for tunneler, sier riksrevisor Per-Kristian Foss i en pressemelding.
Manglende informasjon og retningslinjer
Videre er det i ca. halvparten av tunnelene ikke gjennomført brannøvelse de fire siste årene. Dette gjelder blant annet sju undersjøiske tunneler som gjennom risikoanalyser og faktiske hendelser er kjent for å ha langt flere branner enn andre tunneler.
Informasjonen til trafikkantene om adferd ved kjøring i tunnel, sikkerhetsutstyr, bruk av dette og om selvredning er ikke god nok, skriver Riksrevisjonen
- Undersøkelsen viser at Statens vegvesen i altfor mange tilfeller ikke har god nok oppfølging av sikkerheten, sier Foss.
Sentrale retningslinjer, veiledere og kvalitetssystemer er enten ikke utformet, eller de er oppdaterte uten å gi tydelige føringer for arbeid med risikoanalyser og beredskapsplaner i regionene.
Vegdirektoratet har heller ikke god nok informasjon for å følge opp at tunneler blir forvaltet i tråd med lover og forskrifter, ifølge revisjonen.
Trenger felles veileder
Riksrevisjonen anbefaler Samferdselsdepartementet å sørge for at Vegdirektoratet oppdaterer rammeverket for forvaltning av sikkerhet i tunneler, utvikler en felles veieder for beredskapsplaner og følger opp forvaltningen i regionene.
Videre anbefaler Riksrevisjonen at direktoratet sammen med nødetatene styrker kompetansen rundt brann og redning i tunneler og gir trafikantene bedre informasjon og sikkerhetsutstyr og selvberging i tunneler.
STILLING LEDIG:
-
Isachsen Anlegg AS søker stikningsingeniør
Vi ser etter deg som er klar for nye utfordringer på prosjekter innen vei, VA og infrastruktur på Østlandet!
-
Isachsen Anlegg AS søker anleggsleder
Vil du være med å ha ansvaret for drift og produksjon på anleggsprosjekter innen vei, VA og infrastruktur?
-
Entrack søker mekanikere til avd. Møre og Romsdal / Sunnfjord
Mekaniker på jakt etter nye utfordringer? Se her!
-
Agaia søker lærlinger
Vi søker lærlinger som vil utvikle seg i et miljø der teori møter praksis!?
-
Isachsen Anlegg AS søker BIM-teknikker
Er DU den vi ser etter?
-
Franzefoss Pukk AS (FPU) Anlegg Steinskogen søker operatør/mekaniker
Vi søker ny operatør/mekaniker til knuseverk
-
Beck Maskin AS søker mekaniker
Vi søker servicemekanikere/montører
-
Hæhre Entreprenør AS søker anleggsleder
Er du en erfaren prosjekt- eller anleggsleder? Bli med i Hæhres betonggjeng!
-
Engcon Norway AS søker selger/produktveileder/ordremottaker
Er DU vår nye kollega?
-
Hæhre Entreprenør AS søker kontraktsleder
Er DU vår nye kontraktsleder?