
Lastebiler bør få egne «busstopp»
- I Oslo sentrum må man tilrettelegge lastebilstopp på samme måte som busstopp, mener ledelsen i Schenker AS.
Denne artikkelen ble publisert for over 5 år siden.
I et møte med byråd for miljø og samferdsel i Oslo, Lan Marie Berg, nylig understreket Kirsten Steenberg og Einar Spurkeland fra Schenker AS at varene må frem på en mer effektiv måte enn i dag.
Bylogistikk må bli en del av bymiljøavtalene på linje med kollektiv persontransport, mener Schenker. Bedre fremkommelighet for biler i samlasting av gods vil bety færre vare- og lastebiler i sentrum.
«Tiden er overmoden for å prioritere godstransport fremfor personbiltransport uavhengig av motortype på personbilene. En person med bil og matpakke tar like stor plass uansett motor.», står det i en pressemelding fra Schenker AS.
- Dette må vi gjøre noe med. Godsprioritering må bli en del av byenes transportpolitikk. Det betyr at man i Oslo sentrum må tilrettelegge lastebilstopp på samme måte som busstopp. Egne merkede lastestopp kan kombineres med soner der lastebiler kan stå fritt og levere varer inntil 30 minutter. Begge disse løsningene praktiseres i utlandet, sier Spurkeland.
Schenker ønsker følgende i Oslo:
«Færre laste- og varebiler i sentrum skal kunne gi mindre utslipp og en mer effektiv bylogistikk. Dette kan kombineres med utvidet tid for varelevering til butikker og kontorer. Tidligere levering i gågater vil gi mindre press på byarealene.»
STILLING LEDIG:
-
Bulkoperatør
AUSTIN NORGE AS
-
Mekaniker
Beck Maskin AS
-
Anleggsmaskinfører
A&B Andreassen Maskin as
-
Kategorisjef John Deere skurtreskere, finsnittere og redskap
Felleskjøpet
-
Produktsjef John Deere traktor
Felleskjøpet
-
Bas | Formann
Kolnes Maskin AS
-
Gravemaskinfører | Grunnarbeider
Kolnes Maskin AS
-
Vil du selge Valtra og andre ledende merkevarer hos Akershus Traktor?
Akershus Traktor as. Avdeling Vinstra
-
Nasjonal salgssjef Anlegg, Industri og Landbruk
BestDrive Norway AS
-
Mobilkranfører
NORDIC CRANE AS